Deze oefening vormt de sleutel tot een V-shape als Cristiano Ronaldo

Als het gaat om veelzijdigheid, is er geen betere oefening voor je rug, schouders, biceps en zelfs je buikspieren dan de pull-up. Je gebruikt ze allemaal. Pull-ups spreken een hoop verschillende spieren in je bovenlichaam aan en hierdoor ontstaat ook een ander belangrijk voordeel uit. Omdat het optrekken zo intensief is en zoveel verschillende spieren stimuleert komt er veel groeihormoon vrij. Het groeihormoon is onder andere belangrijk bij de opbouw van spiervezels, het behouden van botsterkte en het verminderen van lichaamsvet. Het allermooiste van de pull-up is dat je er geen gym voor nodig hebt. Zoek een stang, tak of iets anders waar jij denkt jezelf aan op te kunnen trekken in, rond, op of aan je huis en jij kunt je bovenlichaam maximaal trainen tot je de V-shape van Cristiano hebt.

Wat is beter: de pull-up, wide-grip pull-up of de chin-up?

Welk oefening je het beste kunt doen hangt af van de spieren die je wilt aanspreken, We vergelijken ze voor je.

Pull-up (bovenhandse greep) – Vergeleken met de chin-up activeer de pull-up het onderste deel van je trapezius optimaler – die op zijn beurt essentieel is voor de die o zo gewilde v-vormige torso. Tegelijkertijd train je ook je lats en je infraspinatus, die helpen bij het roteren van je schoudergewrichten.

Chin-up (onderhandse greep) – Hoewel dit technisch gezien een rugoefening is, activeert de chin-up ook je biceps en borstspieren. Wanneer pull-ups te moeilijk zijn/worden, probeer dan de chin-up.

Wide-grip pull-up (bovenhandse greep) – De wide grip pull-up lijkt erg veel op de gewone pull-up. Het enige verschil zit hem in de breedte waarop de handen uit elkaar worden geplaatst. Waar je normaal de handen iets breder dan schouderbreedte plaatst, zet je nu je handen een stuk verder uit elkaar. Omdat je op deze manier een stuk minder kracht uit je armen haalt en des temeer uit je Latissimus dorsi, “de breedste rugspier” zorgt dit voor die brede “v-vormige” rug. Latissimus betekent “breedste” en Dorsi verwijst naar het feit dat het een dorsale spier is, dat wil zeggen een spier aan de achterzijde van het lichaam. Het is qua oppervlakte ook de grootste spier van het lichaam!

Hier het filmpje van de wide-grip pull-up:

Wil je meer super effectieve workouts? Combineer kracht, cardio, balans en core oefeningen. Dit zit verwerkt in een hele eenvoudige app waarin je ook nog eens jouw prestaties kunt monitoren. Probeer het 2 weken gratis! Meer info over deze topdienst vind je hier.

my personal trainer