Dit is de beste manier om van je bierbuik af te komen

Het is een vervelend fenomeen wat om de hoek komt kijken als je wat ouder wordt: de bierbuik. Met de jaren verlies je aan spiermassa en dat verlies wordt opgevuld met vetmassa. Dubbel verlies dus. Onderzoekers van Harvard bieden echter hoop in deze bange dagen, want ze hebben een onderzoek gepubliceerd waarin vermeld wordt hoe je het beste van deze pens af kunt komen.

Hoewel veel mannen anders denken, is hardlopen niet de oplossing. Natuurlijk is het nuttig om je lichaam in conditie te houden, maar als je doel is om vet te verbranden kun je beter wat tijd in het krachthonk doorbrengen.

dikke-keeper

Krachttraining

De onderzoekers analyseerden 12 jaar lang ruim 10.000 gezonde mannen van veertig en ouder. Het resultaat: de mannen die dagelijks minimaal 20 minuten krachttraining deden, ontwikkelden in die periode 50% minder buikvet dan degene die alleen aan cardio deden. De mannen die het combineerden hadden uiteraard nog minder last van het bierbuikje. Best logisch, want door krachttraining behoud je spiermassa en geef je vet geen ruimte. Cardio zorgt niet voor extra spiermassa, waardoor lichaamsvet vrije doortocht krijgt.

Daar houdt het echter niet bij op, want door krachttraining nemen spieren op langere termijn zuurstof op en dat is nodig om vet te verbranden. De hogere dosis zuurstof zorgt ervoor dat je lichaam mitochondriën aanmaakt, wat ook wel de energiecentrales van je lichaam worden genoemd. Hoe meer je hiervan hebt, hoe meer je lichaam vet verbrandt als brandstof. Daar word je slanker van en je hebt minder kans op hart- en vaatziekten.

wiesenhof-news.de
wiesenhof-news.de

Calorieën verbranden

Een ander voordeel van krachttraining is dat de calorie-verbranding nog lang na de workout doorgaat. Na 48 uur verbrand je lichaam nog meer calorieën dat dat het doet bij iemand die niet aan krachttraining doet. We kunnen dus concluderen dat minstens 20 minuten krachttraining wonderen kan verrichten. Heb wel geduld, want die bierbuik verdwijnt niet na één workout. Dat kan maanden duren, dus hou vol en let op je voeding.

Leestip: Deze 4 meest gemaakte voedingsfouten moet je als voetballer absoluut voorkomen

Bron: Man-Man