Dit voedsel kun je het beste net voor de wedstrijd eten

Voor velen is het lastig om te kiezen wat je nou wel of niet moet eten voor de wedstrijd. Planning is daarbij een belangrijk aspect. Kun je beter voor of na het sporten eten? En wat voor soort voedsel is dan het beste, zodat jij vol energie aan de wedstrijd of training start en geen maagklachten krijgt tijdens het voetballen. We geven je een paar handige adviezen.

Sport niet op een lege maag

Voetballen op een lege maag is in ieder geval een slecht idee. Je loopt namelijk het risico dat je te weinig energie hebt en daardoor sneller uitgeput raakt, waardoor je prestaties op het veld sterk verminderen. Je wilt natuurlijk niet vroeg gewisseld worden en het liefst die 90 minuten vol maken. Die lege maag kan er zelfs voor zorgen dat je bij extreme inspanningen flauw valt, omdat het glucosegehalte in het bloed sterk daalt. Iets eten voor de wedstrijd is dus een must!

Planning

Wanneer je je laatste voedsel naar binnen werkt is bijna net zo belangrijk als het eten zelf. Om maagklachten te voorkomen dien je in een optimale situatie 2 uur voor de wedstrijd geen maaltijd meer naar binnen te werken. Het voedsel moet namelijk nog verteerd worden en dit vraagt om een constante aanvoer van zuurstof en bloed naar het maag-darmkanaal. Tijdens het sporten vragen je spieren ook om zuurstof en bloed, waardoor de 2 processen door elkaar heen gaan lopen. Hierdoor kunnen maagklachten ontstaan. Komt het toevallig zo uit dat je tóch net voor de wedstrijd even iets moet eten, vermijdt dan de volgende producten:

  • vlees
  • aardappelen
  • pasta
  • vette vis
  • ei
  • groente of peulvruchten

Deze producten zijn vrij lastig te verteren door je lichaam en blijven hierdoor langer in je maag zitten. Daar kun je tijdens het sporten last van krijgen. Let ook op voor pittig eten, melkproducten, prei, ui, ijskoude- en koolzuurhoudende dranken. Sommige mensen kunnen hier gevoelig op reageren, waardoor maag- en darmklachten kunnen ontstaan tijdens de wedstrijd.

Welk voedsel kun je wél net voor de wedstrijd eten? 

Yoghurt met fruit

Er zijn een aantal producten die je zonder problemen tot 1 uur voor het sporten kunt eten. Dit zijn licht verteerbare tussendoortjes die voldoende energie leveren. Denk hierbij aan de volgende producten:

  • Een dubbele bruine boterham met jam of 30+ kaas
  • Een krentenbol
  • Een schaaltje magere yoghurt
  • Fruit, zoals een appel of banaan
  • Een plak ontbijtkoek
  • Speciale repen voor sporters bevatten relatief veel calorieën. Je kunt ze wel eten, maar zijn niet echt nodig.

Heb jij de planning van je voedsel al onder de knie, maar heb je meer moeite met je tegenstander tijdens de wedstrijd? Met dit voedsel waar je flink van gaat stinken houd jij je tegenstander op afstand.

Bron: Voedingscentrum