Drie manieren om direct beter en sterker te worden

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar er zijn wel degelijk dingen die je kunt doen voor een directe boost. Zowel op het gebied van kracht, maar ook hoe goed je iets uitvoert. Laten we gewoon meteen ter zake komen: dit zijn de drie dingen die jou direct beter en sterker maken.

Op je tanden bijten

Denk je dat bitjes alleen voor atleten zijn? Onderzoekers aan de University of Connecticut ontdekten dat als je een bitje in hebt en je je tanden op elkaar zegt, dit de bloedtoevoer naar verschillende gebieden van de hersenen kan bevorderen. Deze gebieden worden in verband gebracht met timing en motoriek. Dit leidt tot meer kracht en een betere workout.

Let op

Als je je concentreert op de specifieke spiergroepen die je traint – je buikspieren tijdens core-oefeningen bijvoorbeeld – kan dit ervoor zorgen dat ze 22% harder werken, stelt een onderzoek in Journal of Strengt and Conditioning Research. Zie het als nog een reden om je te focussen in de sportschool.

Drink koffie

Een paar koppen koffie drinken voor je krachttraining kan je helpen om er een paar extra herhalingen uit te krijgen, stellen onderzoekers aan de University of Rhode Island. De reden: cafeïne blokkeert de pijn- en vermoeidheidssignalen die je spieren naar je hersenen sturen, waardoor je het langer kunt uithouden. Geldt ook voor die laatste minuten van de voetbalwedstrijd. Koffie dus!

Kun jij vooral in de rust van een wedstrijd wel een boost gebruiken? Zo gebruik je de rust om helemaal klaar te zijn voor de tweede helft.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.