EA ontwikkelt matchmaking algoritme om gamen en geld uitgeven te stimuleren

Grote game ontwikkelaars komen tegenwoordig met steeds meer manieren om gamers te manipuleren. Activision heeft onlangs bijvoorbeeld een matchmaking systeem gepatenteerd die spelers ‘aan zou moedigen’ om meer geld uit te geven via microtransacties, door ze te koppelen aan sterkere tegenstanders. Wat blijkt nu: EA sports lijkt aan eenzelfde soort systeem te werken.

Matchmaking algoritme

YouTuber YongYea kwam erachter dat EA een patent aangevraagd heeft op iets wat ze ‘Engagement Optimised Matchmaking (EOMM) noemen. Het komt op het volgende neer: EA heeft een algoritme gecreëerd die jouw manier van online gaming bijhoudt. Je skills, agressiviteit, hoe snel je gefrustreerd raakt enzovoorts. Die informatie wordt dan gebruikt bij de matchmaking als jij online gaat gamen.

Laten we zeggen dat je al heel wat potjes op rij hebt verloren, dan koppelt EOMM je aan een makkelijkere tegenstander. Een ander voorbeeld bij shooters is dat je gefrustreerd speelt en je strategie over boord gooit en gewoon gaat knallen. Je wordt dan gekoppeld aan een speler die hetzelfde gedrag vertoont.

Klinkt allemaal best prima toch? Klopt, maar er is een addertje onder het gras. In het onderzoeksverslag van de mensen die EOMM gecreëerd hebben is te vinden dat het algoritme gebruikt kan worden om allerlei soorten gedrag te stimuleren, inclusief geld uitgeven.

“Within the EOMM framework […] we can change the objective function to other core game metrics of interest, such as play time, retention, or spending. EOMM allows one to easily plug in different types of predictive models to achieve the optimisation.”

In andere woorden: EOMM kan op dezelfde manier gebruikt worden als Activision’s patent. In plaats van online gaming leuker te maken zou het gebruikt kunnen worden om het moeilijker en frustrerender te maken, zodat je eerder verleid wordt tot het uitgeven van geld aan microtransacties waar je beter van wordt. Activision ontkent het overigens en EA’s EOMM is nog midden in het patentproces, maar dat ontwikkelingen als deze er aan zitten komen is zeker. Games die de manier waarop we gamen analyseren en zich daar vervolgens op aanpassen komen zeker.

EA Sports zit er trouwens ook aan te denken om de manier van games uitbrengen drastisch te veranderen. Zo zou het best kunnen ze stoppen met het jaarlijks uitbrengen van een nieuwe FIFA game.

De volledige patentaanvraag van EA kun je hier vinden. Het onderzoeksverslag vind je hier.

Bron: Wccftech