Het effect van 2 weken rust nemen op je kracht, spier- en vetmassa

Voor sommige fanatieke krachtsporters voelt een rustdag nemen al als een hele opgave. Dus als je ziek wordt, een blessure hebt of je een vakantie gepland hebt, kan dat soms resulteren in kopzorgen of zelfs een lichte paniek. Zonde, aangezien je in het geval van een vakantie of zomerstop juist hoort te genieten en bij een blessure hoort te ontspannen en herstellen. Je zorgen maken dat je gains verdwijnen door een paar dagen niet kunnen trainen, is daarom geen fijne gedachte.

Geen verschil?!

Natuurlijk kun je een hotel zoeken met een gym als je op vakantie bent, maar je kunt ook besluiten om gewoon twee weken volledige rust te nemen, zeggen Amerikaanse wetenschappers van Baylor University. Zij deden onlangs onderzoek naar het effect van niet trainen op het lichaam van sporters.  En wat blijkt, zelfs na twee weken volledige rust was er geen verschil (we herhalen: geen verschil!) te zien op het gebied van vetmassa, spiermassa en kracht. Hierbij maakte het qua resultaten ook niets uit of zij in de rustperiode met whey-eiwitten supplementeerden.

Volgens ander onderzoek zal een rustperiode juist méér goed doen en kom je eerder sterker terug. Je hoeft je dus vooral geen zorgen te maken over je aankomende vakantie. Het is natuurlijk fijn als je wél kunt trainen, aangezien je daardoor nog progressie maakt; maar het is nogmaals geen probleem om lekker achterover te liggen en de ontspanning op te zoeken.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.