Engelse bondscoach Southgate geeft verkoop ‘waistcoat’ flinke boost

Al decennia lang identificeren voetbalfans zich met hun idolen door het dragen van voetbalshirts met hun namen er achterop, maar dankzij het ‘Gareth Southgate effect’ heeft een heel ander kledingstuk flink in populariteit gewonnen: de waistcoat. In Engeland worden flinke groeicijfers gerapporteerd van hetgeen wat wij als een gilet (of herenvest) kennen.

Waar het normaal gesproken voornamelijk de spelers en hun stijl zijn die gekopieerd worden is dit effect toch wel bijzonder te noemen. Trainers worden niet vaak als enorme stijliconen gezien, maar toch merkt Marks & Spencer, net als andere grote online winkels, een flinke groei in het kledingstuk dat de bondscoach van Engeland elke wedstrijd draagt.

Marks & Spencer, de leverancier van alle pakken en officiële kleding van het Engelse team, geeft aan dat de verkoop van waistcoats in enkele weken is gegroeid met 35%. Ook eBay merkt dat er 25% vaker naar dit kledingstuk werd gezocht afgelopen weekend. TM Lewin, een groot menswear merk, zegt dat de verkoopcijfers van de waiscoat door dak gaan.

Of de populariteit gaat doorzetten naar Nederland vragen wij ons. Maar wie weet. In Engeland is de waistcoat dus goede business. We zijn benieuwd wat de cijfers gaan doen mochten de Engelsen het WK gaan winnen.

Wellicht kan Lingard er ook alvast eentje laten ontwerpen. Hij heeft sinds vorige week zijn eigen fashion brand. Zijn eerste collectie raakte binnen 24 uur uitverkocht.