Extra Time #2 – Zo verbeter jij je voetenwerk en techniek in 1 minuut

Welkom bij de tweede aflevering van Extra Time. In deze serie van 10 video’s gaan we je elke donderdag, met duidelijke en uitdagende oefeningen, helpen een ijzersterk voetballichaam te ontwikkelen. Zo eentje waarmee jij in de blessuretijd gewoon nog volle bak kunt gaan, terwijl de rest al lang total loss is. We hebben de serie opgedeeld in drie onderdelen: Core stability, coördinatie & functionele kracht. Vandaag behandelen we coördinatie.

Coördinatie is heel belangrijk

Het trainen van je coördinatie vormt de basis van een goede techniek, want het verbetert de connectie tussen jouw hersenen en de spieren die jouw lichaam doen bewegen. Coördinatie is eigenlijk belangrijk voor alle aspecten in het voetbal: aannemen, schieten, kappen, draaien, sprinten en ga zo maar door.

Aflevering 2: Coordination

Iwan (van het Rotterdamse Beyond Yourself) heeft een work-out gecreëerd van 1 minuut waarin je 4 verschillende oefeningen doet. Het is de kunst om alle oefening zo netjes mogelijk en 100% gefocust uit te voeren. Zelfs wanneer je vermoeid raakt. In plaats van zo’n fitnesstoestel kun je overigens ook een stevige krat of iets dergelijks gebruiken.

Je moet deze set ongeveer 3 tot 5 keer kunnen herhalen. Je kunt zelf aanvoelen wanneer je op bent en genoeg sets hebt gedaan. Na elke set hou je ongeveer 15 seconden rust. Het ziet er misschien vrij eenvoudig uit, maar we garanderen je: dat is het niet. Vooral niet wanneer de vermoeidheid in kickt. Succes!

Leestip: Extra Time #1 – Meer duelkracht & minder blessures in 1 minuut