Extra Time #5 – Zo krijg jij de handelingssnelheid van Eden Hazard

Welkom bij de vijfde aflevering van Extra Time. In deze serie van 10 video’s gaan we je elke donderdag, met duidelijke en uitdagende oefeningen, helpen een ijzersterk voetballichaam te ontwikkelen. Zo eentje waarmee jij in de blessuretijd gewoon nog volle bak kunt gaan, terwijl de rest al lang total loss is. We hebben de serie opgedeeld in drie onderdelen: Core stability, coördinatie & functionele kracht. Vandaag behandelen we voor de tweede keer het thema coördinatie.

Eden Hazard

Bij het trainen van je coördinatie verbeter je de connectie tussen jouw hersenen en bepaalde ledematen. Voor voetballers is voornamelijk de verbinding tussen je brein en de voeten/benen van belang. Een goede coördinatie zorgt ervoor dat jouw voeten heel precies doen wat jouw brein ze opdraagt. Bij spelers als Eden Hazard uit zich dat vooral bij het aannamen, kappen, draaien, sprinten en ga zo maar door.

Oefeningen

Iwan (van het Rotterdamse Beyond Yourself) heeft een work-out gecreëerd van 1 minuut waarin je 4 verschillende oefeningen doet. Het is de kunst om alle oefening zo netjes mogelijk en 100% gefocust uit te voeren. Zelfs wanneer je vermoeid raakt. Thuis heb je wellicht niet zo’n traingingsladder, maar op je club hebben ze er vast wel één. Deze set is sowieso zeer geschikt om onderdeel van jullie training te maken.

Je moet deze set van 4 oefeningen ongeveer 3 tot 5 keer kunnen herhalen. Je kunt zelf aanvoelen wanneer je op bent en genoeg sets hebt gedaan. Na elke set hou je ongeveer 15 seconden rust. Het ziet er misschien vrij eenvoudig uit, maar we garanderen je: dat is het niet. Vooral niet wanneer de vermoeidheid in kickt. Succes!