Extra Time #8 – Deze 4 oefeningen helpen je razendsnel kappen en draaien

Welkom bij de achtste aflevering van Extra Time. In deze serie van 10 video’s gaan we je elke donderdag, met duidelijke en uitdagende oefeningen, helpen een ijzersterk voetballichaam te ontwikkelen. Zo eentje waarmee jij in de blessuretijd gewoon nog volle bak kunt gaan, terwijl de rest al lang total loss is. We hebben de serie opgedeeld in drie onderdelen: core stability, coördinatie & functionele kracht. Vandaag behandelen we voor de derde en laatste keer het thema coördinatie.

Coördinatie

Bij het trainen van je coördinatie verbeter je de connectie tussen jouw hersenen en de voeten en benen. Een goede coördinatie zorgt ervoor dat jouw voeten heel precies en snel doen wat jouw brein ze opdraagt. Het is dan ook één van de belangrijkste aspecten van snel kappen, draaien, aannemen en sprinten. Spelers als Sanchez hebben hun behendigheid en explosiviteit te danken aan oefeningen als deze. Deze week komt daar nog een deel conditie bij kijken, want je benen en longen gaan dit zeker voelen.

Oefeningen

Iwan (van het Rotterdamse Beyond Yourself) heeft een work-out gecreëerd van 1 minuut waarin je 4 verschillende oefeningen doet. Het is de kunst om alle oefening zo netjes mogelijk en 100% gefocust uit te voeren. Zelfs wanneer je vermoeid raakt. Thuis heb je wellicht niet alle benodigdheden, maar op je club hebben ze die vast wel. Anders kun je de hordes ook nog vervangen door pionnen. Deze set is sowieso zeer geschikt om onderdeel van jullie training te maken.

Je moet deze set van 4 oefeningen ongeveer 3 tot 5 keer kunnen herhalen. Je kunt zelf aanvoelen wanneer je op bent en genoeg sets hebt gedaan. Na elke set hou je ongeveer 15 seconden rust. Het ziet er misschien vrij eenvoudig uit, maar we garanderen je: dat is het niet. Vooral niet wanneer de vermoeidheid in kickt. Succes!

Leestip: Extra Time #7 – Deze 4 oefeningen bezorgen je een keiharde core en sixpack