Geen conditie? Met deze 6 kwaliteiten compenseer je dat

In het team heb je altijd van die uitslovers zitten die 90 minuten lang vollebak gaan, maar er zijn ook altijd een paar man die het met moeite 45 minuten volhouden of de 90 minuten vol maken met pijn en moeite. Hardlopen doen ze niet, de gym hebben ze nog nooit van binnen gezien en trainingen worden regelmatig overgeslagen, dus zo gek is het niet dat hun conditie niet top is. Toch kunnen ze dat op het veld compenseren met de volgende 6 kwaliteiten. Zo heeft het team toch nog wat aan jou.

Timing

Met timing bedoelen we dat je moet weten wanneer je even moet aanzetten en wanneer je even kunt uitrusten. Als jij dit perfect kunt doseren dan moet je zelfs met een erbarmelijke conditie 90 minuten kunnen voetballen.

Killer instinct

Dit geldt eigenlijk vooral voor de aanvallers onder ons. De echte killer is geen harde werker en zeker niet iemand die kilometers vreet alsof het niks is. Nee de killer loert op zijn kans en slaat direct toe als die kans zich voordoet. Zo hoeft hij per wedstrijd maar een paar sprintjes te trekken.

Splijtende passes

Je hebt spelers die veel met de bal gaan lopen en je hebt spelers die de bal het werk laten doen. Als je gespecialiseerd bent in dat laatste dan zul je veel minder energie gebruiken dan de postbodes van het team. Even de bal controleren en vervolgens een splijtende pass produceren waarmee je jouw medespelers op hun wenken bedient. Zo kun je zonder veel te lopen toch heel belangrijk zijn.

Perfecte trap

Lange ballen geven, passjes, maar zeker ook afstandsschoten en goede standaardsituaties zorgen ervoor dat je onmisbaar wordt voor het team ondanks je matige conditie. Zeker als die schoten regelmatig voor doelpunten zorgen ben je misschien wel jullie belangrijkste wapen.

Inzicht en positionering

Als jij het spelletje snapt en van te voren al weet waar de bal gaat komen dan hoef je veel minder te rennen dan iemand die pas reageert als de bal gegeven is. Jij staat namelijk al op de goede plek en hoeft dus niet om de haverklap een sprint eruit te gooien om de tegenstander af te stoppen.

Coaching

Weet jij van jezelf dat je het moeilijk kunt belopen? Dan laat je anderen het werk toch doen. Door je medespelers altijd goed neer te zetten of achter je tegenstander aan te sturen loop jij kilometers minder dan de rest. Probeer het wel op een manier te doen zodat jouw medespelers het niet doorhebben.

Wat je ook kunt doen is wél aan je conditie gaan werken. Je wordt er in ieder geval niet slechter van. Verbeter je conditie met deze 5 eenvoudige tips.