In gesprek met Thijs Bouma: de clubloze voetballer met 143K volgers op instagram

Het leven van een voetballer kan soms raar lopen. Zo ook in het geval van Thijs Bouma. In 2015 maakte de geboren Hardenberger, na een sterk seizoen bij Almere City, de gedroomde overstap naar de Eredivisie (De Graafschap). Enkele maanden later zag hij deze droom uiteen spatten door een vreselijke beenbreuk tijdens een wedstrijd tegen Excelsior (3-0). Wat volgde was een lange revalidatie, waarin Bouma bepaald niet stil is blijven zitten. Naast voetbal bouwde hij namelijk al een tijdje aan een zeer populair instagramaccount (@thysonb), dat hem inmiddels een carrière als model/influencer heeft opgeleverd.

We bezochten Thijs, vroegen hem hoe zijn voetbalcarrière ervoor staat en hoe zijn leven als model eruit ziet.

Hoe staat het momenteel met je carrière als voetballer?

Op dit moment heb ik geen club, dus je kan stellen dat het op een laag pitje staat. De clubs, waar ik voor in aanmerking kom, hebben niet veel geld te besteden en moeten echt kijken wat voor spelers ze aannemen. Ik heb wel aanbiedingen gehad van clubs, maar dat was niet te doen. Het was twee uur van mijn huis af, ze konden niet zeggen of er uitzicht was op speeltijd en boden een vergoeding van 400 euro per maand. Ik begrijp dat ik moet investeren in mezelf, maar dit zou me maandelijks duizenden euro’s in de min werken. Dat is natuurlijk niet reëel, hoe moet ik mijn huur betalen dan?

Sta je nog wel ooit ergens op een veld?

Ik train elke dag in de gym en sta af en toe op het veld. Als de winterstop eraan komt, ga ik weer volledig op het veld trainen om training- en wedstrijdfit te geraken. Ik ben in een paar weken net zo fit als alle andere spelers die een winterstop hebben gehad. Ik weet van mezelf dat ik daarin heel snel weer op mijn niveau kan zitten, dat merkte ik in de twee weken die ik begin van dit seizoen meedraaide bij Dordrecht. Ik liep bijna als enige speler voorop. Wat ik nodig heb, is een club die me het vertrouwen geeft om echt de terugkeer als voetballer te kunnen maken.

Als ik niet zou weten wie je bent en zou vragen wat je doet, wat zou je me hebben verteld?

Dat ik een profvoetballer ben, die momenteel geen club heeft en daarom ander werk heeft. Als er nu een club uit de Jupiler League zou opbellen en zeggen ‘We willen je erbij’ dan ga ik gelijk. Als de voorwaarden maar enigszins menselijk en haalbaar zijn.

Hoeveel uren besteed je per week aan modellenwerk en instagramposts?

Dat is heel verschillend. Het hangt er vanaf hoeveel jobs ik als model binnen krijg en hoeveel foto’s ik moet maken. Voor een foto op mijn instagram ben ik ongeveer een half uur bezig. Tenminste, als het ergens in Amsterdam is. Dan ga ik naar de locatie, nemen we de foto en ga ik die thuis editten. Mocht ik niet druk zijn, investeer ik in mezelf door naar Youtube-tutorials te kijken om dingen te leren. Ik focus me nu voornamelijk op het leren editten van video’s.

OFF limits ? #offwhite #hype ——————– Special thanks to @credomen ?? Pic: @bylimitless, edit by me

Een bericht gedeeld door Thijs Bouma (@thysonb) op

Maar je wilt ook profvoetballer blijven. Zorgt het soms voor een innerlijke strijd?

Ja, het is moeilijk. Heel moeilijk. Mijn focus voor nu ligt op de winterstop. Ik zorg gewoon dat ik helemaal fit ben. Als er dan een club komt waarmee het niet helemaal goed gaat, of die een extra verdediger nodig heeft, kunnen ze op mij rekenen. Binnen een paar weken zit ik weer op het niveau.

Heb je het gevoel dat je verder in het voetbal had kunnen zijn als je focus alleen op voetbal had gelegen?

Nee, het heeft er gewoon mee te maken dat ik bij De Graafschap een zware blessure heb gehad en ik daarna niet meer echt de kans heb gekregen om me daarvan te revancheren. Mijn contract bij De Graafschap liep af, de club degradeerde en ze durfden het risico gewoon niet te nemen. Toen moest ik op zoek naar een andere club.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat het modellenwerk op geen enkele manier heeft afgeleid van het voetbal. Wellicht zijn er mensen die dat denken, maar op het veld ligt mijn focus altijd op het voetbal. Daarbuiten ook. Ik zou nooit vijf uur achter elkaar gaan shooten of voor een wedstrijd nog modellenjobs doen. Soms shoot ik bijvoorbeeld 20 foto’s op een maandag en plaatste ik die verspreid over 3 weken op mijn instagram. Zo werkt dat nou eenmaal. Wellicht dat het hierdoor voor sommigen lijkt alsof ik er continu fysiek mee bezig ben. Dat is niet zo.

Vonden je medespelers en trainers het raar dat je modellenwerk deed?

Ja, maar daar heb ik geen boodschap aan. Ik vind dat mensen moeten meegaan met de tijd. Ze willen wel allemaal de nieuwste telefoon, een Instagram-account en er fresh bij lopen, maar modellenwerk is ze vreemd. Het grappige is dat steeds vaker spelers die me eerst uitlachtten, berichtjes gaan sturen naar merken om dezelfde deal te maken als Thijs. Merken sturen mij screenshots door en ik denk letterlijk: “Really?”.

Wanneer nam het een vlucht?

Ik was een van de eerste mannen in Nederland, en misschien wel de wereld, die foto’s postte van mezelf met een knotje. Dat is misschien wel zo’n 5 jaar geleden en dat was toen echt uniek. Opeens repostten een aantal hele grote instagrampagina’s met miljoenen volgers foto’s van mij. Pagina’s als ‘We like boys’ of ‘man bun monday’. Zo kreeg ik in no time 50.000 volgers. Daarna gingen dat soort pagina’s geld vragen voor het reposten van mijn foto’s, maar daar begin ik niet aan. Als ze mijn foto leuk vinden mogen ze die reposten, als ze mijn naam er maar bij zetten (portretrecht).

Throwback Sunday! Should I grow my hair again? Let me know! ??

Een bericht gedeeld door Thijs Bouma (@thysonb) op

En toen kwam de eerste klus waarvoor je jouw insta-account ging inzetten. Hoe was dat?

Ik weet niet eens meer wie dat was. Via vrienden deed ik wat dingen voor het kledingmerk Susudio. Ze zeiden ‘hier heb je een jas en maak daar maar wat mooie foto’s van’. Dat deed ik, want ik was hartstikke blij met die jas. Mensen reageerde heel positief op die foto’s en dus besloten we vaker dat soort dingen te doen. Andere merken pikten dat op en vroegen of ik ook spullen van hen wilde krijgen in ruil voor foto’s. In het begin is dat natuurlijk hartstikke leuk en denk je van ‘what the fuck, ik hoef nooit meer kleding te kopen’, maar nu is het zo dat ik letterlijk te veel spullen heb en niet meer weet wat ik ermee aan moet. Het klinkt misschien raar voor buitenstaanders, maar dit is de werkelijkheid. Daarbij is het aantal volgers inmiddels gestegen en zijn de foto’s steeds professioneler geworden. Het is gewoon mijn werk. Ik werk met vakmensen, dure camera’s en ga zo maar door. Vandaar dat ik er tegenwoordig budget voor vraag. Sommigen merken haken daarop af (dat is hun goed recht), maar dat is dan maar zo. Adverteren kost geld en eigenlijk is dit niets anders. Merken komen direct binnen bij hun doelgroep en dat is veel waard. Het is overigens niet zo dat ik met elk merk in zee ga. Het moet bij me passen, anders verlies ik mijn geloofwaardigheid. Ik post ook veel foto’s die ik zelf gewoon leuk vind om te maken, zonder daarvoor betaald te worden. Moge daar geen misverstanden over ontstaan! Het is en blijft een weerspiegeling van mijn leven.

Wat is de meest bizarre aanvraag die je tot nu hebt gekregen?

De meeste ben ik vergeten, maar afgelopen week kreeg ik iets bizars binnen dat ik niet snel vergeet. Een man deed een aanvraag voor ‘muscle worship’. Wat hij letterlijk wilde, is mijn spieren likken en er nog voor betalen ook, haha! De prijs maakte niet uit, ik kon noemen wat ik wilde. Toch maar vriendelijk bedankt.

Vind je dat voetballers hun social media kanalen goed gebruiken of zouden ze er meer uit kunnen halen?

Pff, nee man. Zeker de goede voetballers kunnen er zoveel meer uithalen (mits ze dat zouden willen). Ik heb inmiddels jarenlang ervaring met het opbouwen van een waardevol instagram-account en weet zeker dat ik veel voetballers zou kunnen helpen om een paar honderdduizend extra volgers te krijgen. Dit betekent niet dat die voetballers dit ook zouden moeten willen. Natuurlijk zijn er ook genoeg spelers die zich helemaal niet zoveel met social media willen bezighouden. Dat is ieder zijn keuze en volledig te begrijpen. Momenteel beheer ik ook de gehele social media van een schoenenlabel.

We zagen op Instagram dat je onlangs in Bali was, is dat een nieuwe stap?

Dat was niet direct gelinkt aan een bedrijf of klus. Ik wilde zelf heel graag een keer op Bali zijn geweest. Zoveel goede verhalen gehoord dus ik moet er gewoon heen. Ik heb mijn ticket betaald, met de achterliggende gedachte dat Bali natuurlijk ontelbare vette locaties voor mooie instagramfoto’s biedt. Voor merken was dat een mooie gelegenheid om wat foto’s af te nemen en zo heb ik mijn trip helemaal terugverdiend. Het was gewoon een investering in mezelf met daarbij een mooie trip.

They say don’t go chasing waterfalls… ? #travel #waterfall #bali

Een bericht gedeeld door Thijs Bouma (@thysonb) op

Is het inkomen van een influencer/model op instagram te vergelijken met dat van een profvoetballer?

Zoals ik al zei is mijn inkomen heel variabel, maar je kan het vergelijken met een Jupiler League speler. Mijn ambitie is natuurlijk om door te groeien, ook op andere social media kanalen als Youtube, en dan zijn Eredivisie-salarissen wel haalbaar, mits alles gaat zoals ik in gedachten heb. Maar dit is niet mijn drijfveer. Ik wil gewoon heel graag mooie dingen maken en dan is geld uiteindelijk mooi maar echt niet alles. Ik wil graag reizen en mooie dingen maken.

Wat is je grootste droom op dit moment?

Dat is toch nog steeds profvoetballer zijn. Ik zou niets liever willen dan de komende tien jaar nog te voetballen.

We wensen Thijs heel veel succes en je kunt hem natuurlijk volgen op instgram: @thysonb

Voor meer interviews en voetbal lifestyle, volg je Never Offside op Facebook.