Wat gebeurt er met je lichaam als je een tijdje niet traint?

We missen allemaal wel eens een training. Je bent wel eens ziek, geblesseerd, hebt het te druk met werk of school en soms heb je er gewoon even helemaal geen zin in. Een voetballer heeft ook nog eens te maken met een winter- en zomerstop, maar wat voor gevolgen heeft zo’n periode zonder training voor je lichaam en conditie? Je wilt namelijk niet achter raken op je medespelers. Natuurlijk heeft één training missen geen grote gevolgen en kan dat het herstel bevorderen, maar wat als je een langere periode niet traint of regelmatig een training overslaat?

Gevolgen van trainingen overslaan

De eerste tekenen van detraining, oftewel het verminderen van je fitheid en conditie, spelen op na drie tot vijf dagen van inactiviteit. Dan neemt het bloedvolume af, waardoor het lastiger wordt om zuurstof vanuit de longen naar de spieren te transporteren. Hierdoor krijg je ook een hogere hartslag bij een bepaalde intensiteit als je een tijd niet getraind hebt. De zuurstof wordt minder efficiënt over je lichaam verspreid, dus moet je hart sneller kloppen om het rond te pompen.

Nike Most Wanted

Na een paar dagen niets doen wordt ook het lactaat metabolisme op negatieve wijze beïnvloed. Bij getrainde sporters zal de lactaatwaarde bij dezelfde inspanning hoger zijn en heb je minder energie. Wanneer je ongeveer vijf dagen niet traint, dalen ook de glycogeen voorraden in spieren tot normale waarden. Deze veranderingen zijn uiteraard vrij makkelijk recht te trekken door wél weer te gaan trainen.

Wat gebeurt er als je lange tijd niet kunt trainen?

Na een tiental dagen zonder trainen neemt de VO2max (conditie) af en deze afname gaat door tot ongeveer 6-8 weken sinds de laatste training. De spieren tonen ook verandering als je stopt of een lange tijd niet traint. Na zo’n 2-3 weken neemt het aantal mitochondria (energiefabrieken) in je spieren af. Deze veranderingen leiden er uiteindelijk toe dat de spieren minder energie kunnen omzetten die nodig is om op niveau te kunnen sporten. Na zo’n langere periode gaat het ook weer iets langer duren voordat je op je oude niveau zit.

Wat te doen tijdens de winter- en zomerstop?

De geplande rustperiodes na een seizoenshelft zijn belangrijk. Minimaal 2-3 weken niet trainen zorgt ervoor dat je lichaam tot rust komt, pijntjes verdwijnen en dat je ook mentaal weer fit wordt. Je kunt je conditie wel op peil houden door aan andere sporten zoals hardlopen of fitness te doen.

Wil jij jouw conditie wel op peil houden, maar vind je het veel te koud om buiten te sporten? Met deze vier tips wordt sporten in de kou een stuk draaglijker.

Bron: alansmeets.nl