Dit zijn de grootste grafische upgrades die je kunt verwachten in FIFA 18

Afgelopen jaar stapte EA voor het eerst over naar de Frostbite Engine in plaats van Ignite en dat verschil was te merken. FIFA 17 zag er beter uit dan ooit en het speelt ook nog eens geweldig. We weten inmiddels ook dat FIFA 18 gewoon weer op Frostbite gaat draaien, maar wat kunnen we verwachten qua grafische upgrades? Frostbite Studio Director Jonas Skantz vertelde tegen Dream Team FC dat de volgende FIFA een flinke visuele kwaliteitsimpuls zal krijgen, ondanks dat het op dezelfde Frostbite Engine loopt.

De spelers

Dankzij Frostbite’s verbeterde verlichtingsmogelijkheden zag de huid van de spelers er realistischer uit dan in FIFA 16. Een handvol sterspelers, zoals Ronaldo, hadden ook een volledige gezichtsupdate gekregen. Door lijnen en meer details toe te voegen was de leeftijd van een speler duidelijker. Deze gedetailleerde eigenschappen worden waarschijnlijk op grote schaal uitgerold. Veel meer spelers zullen er dus ongelofelijk realistisch uitzien. Ook op het gebied van het aanpassen van een speler (uiterlijk) zal dit van grote invloed zijn.

Animatie

Ondanks de overstap van Ignite naar Frostbite zat er qua animaties en bewegingen een redelijke overlapping tussen FIFA 16 & 17, waarschijnlijk door een gebrek aan tijd. Nu heeft EA echter genoeg tijd om maximaal gebruik te maken van de Frostbite Engine en dus mogen er ook op het gebied van animatie veel verbetering verwacht worden. De animaties van managers zien er nu bijvoorbeeld robotachtig en levenloos uit, iets waar EA bij FIFA 18 meer op gaat letten.

Stadions en verlichting

In FIFA 17 was het verschil in stadionkwaliteit al redelijk groot. De verlichting zag er beter uit, schaduwen waren realistischer en het materiaal van de stadions zag er goed uit. Toch kan Frostbite nog meer details toevoegen. Er zal overlapping zitten tussen 17 & 18 op dit gebied, maar details als de kwaliteit van het gras gaan zeker een upgrade krijgen. Ook het vlaggenmateriaal zal realistischer worden doordat het gaat reageren op verandering van windrichting. Stewards, cameramannen en andere stafleden zullen ook meer aandacht gaan krijgen.

De verlichting op het veld zal er ook nog beter uit gaan zien & de kwaliteit van de schaduwen tijdens wedstrijden in het daglicht zal verbeterd worden. Doordat er waarschijnlijk een dynamisch weersysteem toegevoegd gaat worden kun je verwachten dat het licht gaat veranderen tijdens de wedstrijden, afhankelijk van of het regent, sneeuwt of er bewolking boven het stadion hangt.

Verbeterde post processing

Frostbite zit vol trucjes om spellen er ongelofelijk mooi uit te laten zien en een aantal van die trucs werden bij FIFA 17 al gebruikt. Bij FIFA 18 zullen ze echter beter terugkeren en gaat EA verder bouwen aan een leven na Ignite. Eén van de belangrijkste veranderingen was te zien in de herhalingen. Bij Ignite was een duidelijk spoor achter alles wat bewoog te zien, maar Frostbite heeft dat er helemaal uitgehaald. Het zorgde voor een realistischer beeld.

Diepte van het veld, zoals een onduidelijke achtergrond als er op een object in de voorgrond gefocust wordt (hieronder) zagen we ook al en wordt bij 18 waarschijnlijk nog verbeterd. Ook de FPS zal waarschijnlijk een kleine boost krijgen.

Het duurt nog een paar maandjes voordat FIFA 18 gelanceerd zal worden, maar dan weet je alvast wat je ongeveer kunt gaan verwachten op grafisch gebied. EA heeft ook al het een en ander bekend gemaakt over The Journey in FIFA 18, dus als je deze nieuwe gameplay vet vond moet je dat zeker even lezen.

Bron: Dream Team FC