Grote kans dat je al je hele leven verkeert rekt tijdens warming-up

Het is bij bijna iedere voetbalclub vaste prik tijdens de warming-up: rekken. Statisch rekken wel te verstaan. In stilstand de spieren oprekken, zodat ze helemaal klaar zijn voor de voetbalwedstrijd. Dat dacht je tenminste altijd, want het statisch rekken blijkt helemaal geen voordelen te hebben. Sterker nog: het kan nadelen opleveren. Een recent onderzoek laat zelfs zien dat statische stretches je kunnen afremmen.

Statisch vs dynamisch rekken

Als je statisch rekt verleng je je spieren, maar het brengt ook het signaal tussen de spier en je brein in de war. Dit triggert een beschermend reflex dat voorkomt dat je de spier te ver strekt. De spier kan hierdoor tijdens het lopen niet meer op de juiste manier samentrekken, waardoor je explosiviteit en sprongkracht verliest. Bij sommige explosieve krachten, zoals voetbal, kan het zelfs blessures veroorzaken.

??? #RMCity ?? @sr4oficial #HalaMadrid

Een foto die is geplaatst door Real Madrid C.F. (@realmadrid) op

Daarom kun je je beter richten op dynamisch rekken. Hierbij rek je de spieren in beweging op, zoals je doet tijdens warming-up onderdelen als het heffen van de knieën, de hakken naar de billen brengen, de aansluitpas (zijwaarts bewegen) en de liezen. Het doel van dynamisch rekken is de spieren laten wennen aan sportspecifieke situaties. Het heeft een positief effect op de explosiviteit, snelheid en spierkracht van de spieren. Deze manier van rekken bereid je dus veel beter voor op de bewegingen die je tijdens het voetballen nodig hebt. Het werkt als glijmiddel voor je gewrichten. Statisch rekken kan ná de wedstrijd of training en bij blessurebehandeling wel nuttig zijn. Het kan de spieren helpen tot rust te komen en te herstellen.

Leestip: Wat gebeurt er met je lichaam als je een training overslaat?

Bronnen: Men’s Health & Optimaal Sporten