Hoe vaak moet je per week trainen voor het optimale resultaat?

Als je als voetballer het maximale uit je carrière wilt halen is fit zijn natuurlijk ontzettend belangrijk. Een onderdeel daarvan is krachttraining. Een sterke core, sterke benen en zelfs een sterk bovenlichaam zorgt voor veel voordelen zoals meer duelkracht, meer stabiliteit en balans en zorgt voor een kleinere kans op blessures. Je moet er echter ook niet in doorslaan door elke dag het krachthonk in te gaan. Maar wat is de ideale hoeveelheid per week?

Maximaal resultaat

Volgens een nieuw onderzoek in Sports Medicine is elke spiergroep twee keer per week trainen perfect. Ze analyseerden 10 eerder onderzoeken waarbij de spiergroei vergeleken werd tussen één, twee of drie keer per week trainen. Twee keer per week zorgde voor meer resultaat dan één keer, ondanks dat ze precies evenveel sets uitvoerden. Eén keer per week 6 sets werkte dus minder goed dan op maandag 3 en donderdag 3.

No time to rest #azbyzlatan #39montecarlo

Een bericht gedeeld door IAmZlatan (@iamzlatanibrahimovic) op

Waarom dit zo is weten ze niet precies, maar ze denken dat het hieraan ligt: Krachttraining triggert spiergroei zo’n 48 uur en dan stopt de groei. Als je ‘m dan weer traint boost je de groei weer voor 48 uur. Nu denk je misschien: maar dan is het toch beter om elke 48 uur een spiergroep te trainen? Nee, want om onduidelijke redenen zorgde drie keer per week trainen niet voor meer resultaten.

Als je jouw trainingen verdeelt in  boven- en onderlichaam, kun je dus het beste twee boven- en twee onderlichaamtrainingen doen per week. Om vervolgens het maximale uit die trainingen te halen is je voeding erna bijna net zo belangrijk. Dit zijn een aantal voedingsfouten die heel veel mensen maken na het sporten.

Bron: Men's Health