Dit is de beste manier om met je spierpijn te dealen

Elke voetballer en sporter herkent het wel. Spierpijn. Vooral aan het begin van het voetbalseizoen is het heftig, maar ook na een training met veel loopwerk of andere fysieke oefeningen kun je er – later in het seizoen – nog flink last van hebben. De ergste spierpijn treedt tussen 24-48 uur na de inspanning op en kan soms extreem hinderlijk zijn.

Maar wat nu? Je lichaam probeert je iets te vertellen, maar wat moet je doen?

De remedie

De ‘aandoening’ waar je last van hebt, is DOMS. Oftewel: delayed onset muscle soreness. Klinkt heel indrukwekkend, maar het is dus gewoon spierpijn. Het treedt vooral op wanneer je fysiek harder hebt getraind dan normaal of zelfs spieren hebt getraind die je zelden intensief gebruikt. Resultaat: het gevoel van stijve, zere spieren. Het liefst doe je helemaal niets meer en rust je tot de spierpijn voorbij is, maar dat is niet de beste remedie.

In tegendeel: je maakt het snelste korte metten met spierpijn door verder te trainen/sporten. En dan bedoelen we niet dat je als een gek moet gaan excersizen, maar doe het op lage intensiteit. Dit wordt actief herstel genoemd. Hierdoor breek je het littekenweefsel in je stijve spieren sneller af en zorg je voor een goede bloedtoevoer naar de getroffen gebieden. Zwemmen is een activiteit die perfect is voor actief herstel.

Is het wel spierpijn?

Mocht je trouwens twijfelen of hetgeen dat je voelt wel spierpijn is dan moet je de volgende twee dingen afvragen: is de pijn symmetrisch – oftewel voel ik de pijn aan beide kanten – en hoe snel is het op komen en zetten en verdwijnt het weer na 48 uur? Zoals we eerder al aangaven speelt spierpijn namelijk tussen 24 – 48 uur na inspanning op. Blijft de pijn dan is een bezoekje aan de fysio of dokter wellicht verstandig.

Leestip: Dit is waarom spierpijn 2 dagen na inspanning het pijnlijkst is

Bron: Men's Health NL