Dit is het bewijs dat je beenspieren de lastigste spieren van allemaal zijn

Vraag jij jezelf wel eens af waarom je beenspieren veel minder groeien dan de rest van het lichaam als je regelmatig in de sportschool te vinden bent? Nou, volgens Japanse bewegingswetenschappers van de Tokyo Metropolitan University zijn je beenspieren gewoon heel koppig. Tijdens het onderzoek lieten ze een groep mannen 16 weken lang, 3 dagen per week trainen met gewichten.

De testpersonen kregen een schema met 5 oefeningen: squats, leg-extensions, leg curls, bench presses en lat-pulldowns. Iedere oefening deden ze 8 tot 10 herhalingen. Wij vonden de resultaten best schokkend.

Lastige beenspieren

Na de 16 weken hadden de mannen gemiddeld 4.2 kilo spiermassa meer en wogen ze 2.6 kilo meer. Ze zijn dus ook een heleboel vetmassa verloren. Maar waar is die toename aan spiermassa te zien? Op MRI-beelden werd dat al snel duidelijk. Hoewel het trainingsschema uit 3 (van de 5) onderlichaam-oefeningen bestond zou je verwachten dat de meeste progressie daar is behaald. De realiteit is anders, want ze hadden veel meer bovenlichaam-spiermassa en kracht gekregen dan in het onderlichaam.

@king_coman never skips legday ?

Een bericht gedeeld door Never Offside (@neveroffside) op

Qua spiermassa was de grootste toename rondom de schouders en borst te vinden.  Ook nam de kracht gemiddeld met 30 procent toe in het bovenlichaam en ‘maar’ met 16 procent in het onderlichaam. Conclusie: je behaalt veel minder makkelijk grote resultaten in de benen. Wil dat zeggen dat je het moet opgeven om gespierde benen te krijgen? Zeker niet. Het toont juist aan dat je leg day echt nooit moet skippen. Het is misschien een langere weg, maar het resultaat zal er zijn na hard werken.

Zeker als je deze oefening van één minuut doet zul je na verloop van tijd ijzersterke benen hebben.

Bron: Men's Health