Is een dutje vlak voor de wedstrijd verstandig of juist niet?

Ben jij zo’n type speler dat voor de wedstrijd graag nog even een tukkie doet? We begrijpen dat jij het heerlijk vindt om nog even je ogen dicht te doen, maar heb je je wel eens afgevraagd of het eigenlijk wel verstandig is om te doen? Wij gingen even op onderzoek uit en kwamen erachter wat je beter kunt laten en wat wel goed voor je is.

Afhankelijk van slaapduur

De Londense club Brentford besteed veel aandacht aan de slaapgewoonten van hun (jeugd-)spelers. Zij zien dat redelijk wat jonge voetballers voorafgaand aan een middagwedstrijd graag nog een paar uurtjes slapen. Chris Haslam, Hoofd Athletic Performance van Brentford, raadt ze dat af. ‘We willen niet dat spelers nog twee tot drie uur gaan slapen. Dit kan hun natuurlijke ritme van wakker worden en in slaap vallen verstoren.’

Of slapen voor de wedstrijd verstandig is hangt voornamelijk af van de slaapduur. Volgens de wetenschap bewijzen zogenaamde powernaps van 20 tot 30 minuten wel goed te zijn voor jouw focus en kunnen ze een energie-boost geven. Een slaapcyclus duurt zo ’n 90 minuten. Wanneer je langer dan 20 a 30 minuten slaapt kom je in de fase van de diepe slaap terecht en ligt je hersenactiviteit stil. Gevolg is dat je nog meer vermoeid bent wanneer je wakker wordt.

Conclusie: wil jij nog wat extra energie pakken voor de wedstrijd dan is een dutje van 20 minuutjes wel aan te raden, maar meerdere uren zeker niet.

Kom jij wel eens heel erg laat terug van een flinke stapavond en moet je over een paar uur alweer voetballen? Hier lees je wat in dat geval het beste is, doorhalen of een paar uurtjes slapen.