Dit is waarom sportmerken zoveel geld betalen om shirtsponsor van een topclub te zijn

Onlangs kwam naar buiten dat adidas voor een recordbedrag sponsor van Arsenal wordt en daarmee Man Utd verslaat. Die laatste club heeft bij hetzelfde sportmerk een deal van 75 miljoen pond per jaar. Bepaald geen kattenpis dus, maar waarom betalen die sportmerken zo ongelofelijk veel geld om het shirt van een topclub te maken?

Het is geen verrassing dat merken zich graag verbinden aan grote clubs en op hun tenues willen staan. Dit levert hen buitengewoon veel exposure op. Toch draait het voor de sportmerken niet alleen om de imagoboost. In tegenstelling tot de hoofdsponsor verdienen de shirtsponsors namelijk direct geld aan shirtverkoop. De 75 miljoen pond die adidas jaarlijks aan Man Utd betaalt is voor de exclusieve rechten om het shirt te produceren en te verkopen. De omzet van de shirts gaat dus naar de sportmerken. Maar niet alles.

Natuurlijk zijn niet alle contracten hetzelfde, maar sportmarketeer en ‘Manager Voetbal’ van Triple Double Ruud van der Knaap vermoedt dat niet alle omzet naar het sportmerk gaat. ‘Een merk als adidas zal eerst die jaarlijkse 75 miljoen pond willen terugverdienen en als het meer geld oplevert zullen ze er beiden van profiteren. Vermoedelijk is een dergelijke verdeling opgenomen in de contracten.’

€220 miljoen in drie weken

Dat het voor sportmerken interessant is om shirts voor clubs als Man Utd te maken is bewees Paul Pogba afgelopen zomer. Binnen 3 weken na zijn transfer was er al voor ruim €220 miljoen aan shirts met ‘Pogba’ en nummer 6 verkocht. Ook Zlatan zette in zijn eerste week 90 miljoen euro om.

Leestip: Chelsea betaalt monsterbedrag om van adidas af te komen