Koffie vs thee: wat is de beste keuze voor een voetballer?

Je hebt koffie-mensen en je hebt thee-mensen. De een zweert bij het zwarte cafeïne-rijke drankje terwijl de andere zweert bij de helende krachten van thee. Maar wat is er nou eigenlijk beter voor een voetballer? Om daar achter te komen is het leven van een voetballer in 5 onderwerpen opgedeeld. We hebben het dan trouwens over ‘gewone’ koffie & thee. Bij elk onderwerp zal de beste keuze onderbouwd worden. Game on!

Voor de wedstrijd: Koffie

De cafeïne in koffie zal je een energieboost geven voor de wedstrijd en helpt je bij de concentratie, maar let op dat je geen overdosis neemt. “De ideale hoeveelheid is zo’n 3 milligram cafeïne per kilo van je lichaamsgewicht”, zegt Mayur Ranchordas, sportvoedingsdeskudige bij Sheffield Hallam University.

Tijdens de rust: Koffie

Ook tijdens de rust is koffie een betere optie. Zeker als je het combineert met chocolade cake. Onderzoek gedaan door Ranchordas, dat gepubliceerd werd in het British Journal of Sports Medicine, toonde aan dat de juiste combinatie van koffie en koolhydraten niet alleen je energielevel een boost geeft, maar de spelers ook hielp om focus te houden. Dit maakt het de perfecte combinatie voor de rust.

koffie 2

Na de wedstrijd: Koffie

“Na lichamelijke beweging wil je je koolhydraten en vloeistofverlies weer aanvullen”, zegt Ranchordas. Voeg koffie toe aan de mix en je zult sneller herstellen. Onderzoek heeft aangetoond dat atleten die cafeïne en koolhydraten innamen, na 4 uur 66% meer glycogeen (brandstof voor de spieren) hadden na een intense workout.

Helpen bij afvallen: Koffie

Zwarte koffie zonder suiker zal het metabolisme aan de gang zetten, het zenuwsysteem stimuleren en helpt bij het verbranden van lichaamsvet. Ga dus niet aan de Starbucks frappuccino die bomvol zit met suikers.

Bescherming tegen verkoudheid: Thee

De polyfenolen gevonden in thee werken wonderen voor de weerstand van het lichaam. Statistieken van de US National Academy of Sciences laten zien dat een element genaamd L-theanine de rode bloedcellen bij theedrinkers vijf keer sneller laten werken tegen bacteriën dan bij koffiedrinkers.

Eindstand: Koffie vs. Thee 4-1

Het moge duidelijk zijn dat koffie de grote winnaar is met een 4-1 uitslag. Vooral op de wedstrijddag zelf en op trainingsdagen is koffie de beste keuze. Toch is het belangrijk om af en toe wat thee te drinken om jezelf te beschermen tegen ziektes en verkoudheid.

Leestip: Zo gebruik je de rust om helemaal klaar te zijn voor de tweede helft

Bron: FourFourTwo