Koffie: een wondermiddel voor voetballers

Koffie. Een heerlijk bakje is de beste vriend van velen onder ons, met name als je halverwege de ochtend begint in te kakken. De cafeïne geeft je net dat zetje dat je nodig hebt om weer fris verder te kunnen. Je hebt mensen die per dag 10 bakken koffie drinken, maar voor het sporten hun portie even overslaan. Maar is dat wel zo verstandig?  In dit artikel brengen we je op de hoogte van de positieve effecten van cafeïne op jouw voetbalprestaties.

coffee-947332_1280

De 3 belangrijkste voordelen van cafeïne

  1. Koffie geldt niet alleen op kantoor als een natuurlijk wondermiddel, ook op sportief gebied heb je veel baat bij een bakje pleur. De cafeïne in koffie kan ervoor zorgen dat je uithoudingsvermogen en kracht met maar liefst een derde toeneemt. Meer uithoudingsvermogen en kracht betekent simpelweg dat je meer meters kunt maken.
  2. Je motorische vaardigheden verbeteren door cafeïne, met name doordat je bloedvaten tot wel 30% wijder worden. Wijdere bloedvaten zorgen voor een verbeterde bloedtoevoer. Tot 75 minuten na de laatste slok blijven je spieren daardoor krachtiger en beter in staat om de gewenste bewegingen nauwkeurig uit te voeren.
  3. Cafeïne heeft invloed op je neurotransmitters, die bepalend zijn voor de pijnbeleving. Cafeïne-houdende voedingsmiddelen zorgen op die manier dat je minder snel pijntjes voelt waardoor je tot in de blessuretijd door kunt blijven rennen.

Hoeveel cafeïne is gezond?

We raden je af oneindig veel cafeïne je lichaam in te pompen voordat je gaat voetballen. Het beste neem je, ongeveer een uur voordat je gaat voetballen, ca. 200 tot 300 milligram cafeïne tot je. Meestal gaat dat in de vorm van koffie, maar je kunt het ook door middel van energiedrankjes, zwarte thee en pure chocolade binnen krijgen. Let wel op, want energiedrankjes bevatten wel ongelooflijk veel suiker die ervoor kunnen zorgen dat je later in de wedstrijd een dip krijgt. In een doorsnee kopje filterkoffie (125ml) zit ca. 80 milligram cafeïne, in energydrankjes is dat hetzelfde. In zwarte thee zit ca. 60 milligram cafeïne.

Zorg dat cafeïne je niet uitdroogt

Een fabeltje over koffie is dat het je uitdroogt. Nemanja Gudelj bijvoorbeeld drinkt geen koffie omdat hij bang is dat zijn vochthuishouding uit balans raakt. Een normale dosis koffie zal je niet uitdrogen. Zo lang je de koffieconsumptie niet té plotseling flink gaat verhogen is er niets aan de hand. Ga dus niet in één keer driemaal zoveel koffie drinken dan je lichaam gewend is, want dan kan uitdroging wel plaatsvinden.

Wil jij de wedstrijd altijd starten met benen bomvol energie? Lees hier hoe je dat realiseert!

Bron: Manners