Zijn koolhydraten nou goed of slecht?

Het is een onderwerp waar veel sporters mee bezig zijn: koolhydraten. De een vermijdt ze, terwijl de ander ze juist omarmd. Vooral in de gym zul je regelmatig mensen tegenkomen die zweren bij een koolhydraat-arm dieet, want koolhydraten zouden slecht voor je zijn. Maar is dat eigenlijk wel echt zo? Het antwoord: nee.

Koolhydraten kunnen juist een goede bron van energie zijn, maar dan moet je wel de juiste soort koolhydraten naar binnen werken. Bewerkte koolhydraten zijn hun belangrijke voedingsstoffen kwijtgeraakt tijdens het productieproces en simpele koolhydraten zijn sowieso niet voedzaam, maar welke heb je dan nodig? Hieronder vind je 5 gezonde producten die de juiste complexe koolhydraten bevatten. Deze geven je energie, houden je bloedsuikerspiegel op peil en zorgen zelfs voor een goed humeur.

Sojamelk

Misschien komt het nieuws als onverwacht, maar sojamelk zit wel degelijk vol met goede koolhydraten. Het is namelijk gemaakt van sojabonen en die zitten vol met complexe koolhydraten. Een glas bevat 15 gram koolhydraten, 8 gram eiwitten en maar 131 calorieën.

Kikkererwten

Per 100 gram bevatten deze erwten ongeveer 17 gram aan koolhydraten, waarvan er slechts drie gram uit suiker komt. Ze bevatten ook nog eens weinig calorieën, 6 gram eiwitten en 5 gram vezels.

via GIPHY

Appels

Een grote appel bevat 27 gram koolhydraten en ongeveer 100 calorieën. Doordat een appel 5 gram vezels bevat zit je lang vol, wat ook gunstig is.

Rozijnen

Dit zijn echte koolhydratenbommen in de goede zin van het woord. Vijftig gram rozijnen bevatten namelijk 33 gram koolhydraten, wat neer komt op ruim het dubbele van een sneetje volkorenbrood. Daarnaast bevat het ook 1,5 gram vezels en 309 gr kalium per 50 gram.

Zoete aardappelen

Een zoete aardappel bevat 24 gram koolhydraten, ongeveer 105 calorieën en een flinke lading vitamine A en kalium. Doorgewinterde sporters zweren bij zoete aardappelen.

Leestip: Koolhydraten voor of na het sporten?

Bron: Men's Health