Onderzoek: zwaar squatten is goed voor de prestaties van voetballers

Ben jij een voetballer die geen heil ziet in leg day? Dan heb je het mis, want volgens een Noors onderzoek presteren voetballers die zwaar kunnen squatten beter dan degene die dat nooit doen of met niet veel gewicht. Vooral op het gebied van snelheid en sprongkracht kun je veel terrein winnen als je regelmatig met je kont naar het gras (of de vloer van de gym) gaat. Het zou je zelfs kunnen helpen om te transformeren van trage slak tot snelheidsduivel.

Squatten om sneller te worden

Tijdens het onderzoek werd een groep voetballers met een gemiddelde leeftijd van 26 onderzocht op sprintsnelheid en spronghoogte. Vervolgens keken ze met hoeveel gewicht de voetballers één keer konden squatten. Het resultaat: spelers die met een zwaarder gewicht één squat konden doen springen veel hoger en sprinten sneller. Als je je bedenkt dat een voetballer gemiddeld 8 tot 12 km moet rennen tijdens een wedstrijd en ongeveer elke 90 seconde een sprint trekt, kan regelmatig squatten dus een groot verschil maken qua prestaties op het veld.

De onderzoekers ontdekte ook dat je een hoge maximale squatkracht niet ten koste gaat van de VO2max (maximale zuurstofopname) van een voetballer. In minder dure woorden: al die extra kracht gaat niet ten koste van je conditie. De combinatie tussen sterk, snel & onuitputbaar is dus wel degelijk mogelijk. Word je er regelmatig uitgesprint? Squatten dan en probeer je maximale squatkracht te vergroten!

Op zoek naar een oefening die jouw sprintsnelheid én conditie traint? Dan is dit de perfecte, zodat je 90 minuten lang vollebak kunt.

Bron: Men's Health