Maak je voeten sterker met behulp van deze 3 eenvoudige oefeningen

Heb je er ooit aan gedacht om je voeten te trainen? Grote kans van niet. Toch zijn de spieren die je voet helpen bewegen belangrijk en trainbaar. Het kan je een betere stabiliteit bezorgen, maar ook voor je explosiviteit levert het voordelen op. Hieronder vind je een drietal oefeningen en waar ze exact goed voor zijn.

Oefening 1

Deze oefening is goed voor je kuitspieren en de flexor hallucis, het onbekende krachthuis van de voet. Ga op een traptrede staan, rol een handdoek op en plaats deze onder je tenen zodat deze enigszins gelift worden. Nu moet je normal calf raises doen zoals je hieronder ziet. Start met twee voeten tegelijk, daarna één voor één.Doe 3 sets van 10 herhalingen, twee keer per dag.

Oefening 2

Voor explosieve sporten als voetbal is de tibialis posterior spier vitaal, want deze helpt bij het liften en zakken van je voetboog. Deze oefening doe je op de rand van een traptrede, met je grote teen en helft van je hiel hangend over de trede. Laat je voet zo ver als mogelijk naar binnen zakken en lift de voetboog zo hoog als je kunt. Wederom 3 sets van 10 herhalingen, twee keer per dag.

Oefening 3

Deze oefening is voor de lumbrische spieren in je voet. Ze geven je kracht en stabiliteit tijdens sprints, remmen en draaien. Leg je voet over je andere knie, houdt je grote teen in de dezelfde positie en de beweeg de overige tenen op en neer. Blijf doorgaan tot het te vermoeiend wordt.

Je voeten trainen is dus helemaal zo gek nog niet. Het helpt je bij sprints, geeft je extra kracht en maakt je stabieler. Een aantal oefeningen die je wellicht ook aanspreekt is deze set voor razendsnel voetenwerk en techniek. Dit gebruiken dribbelkoningen als Ousmane Dembele en Neymar ook.

Bron: Four Four Two