Waarom Man United Pogba uit commercieel opzicht niet kan verkopen

Toen Manchester United in 2012 Pogba aan Juventus kwijt raakte wist men al dat ze een groot talent verloren. Iets wat de Fransman bij Juventus bewees en na een aantal seizoenen in Turijn zat de hele Europese top achter hem aan. United won het gevecht en betaalde destijds een recordbedrag om de middenvelder terug te halen. Tot dusver is dat nog niet echt geworden wat men ervan gehoopt had.

Pogba lijkt qua spel geen schim meer van de man bij Juve en de relatie met Mourinho lijkt op z’n zachtst gezegd niet echt goed. Niet geheel verrassend zijn er dus behoorlijk wat geruchten dat de kersvers wereldkampioen wil vertrekken. Toch lijkt de kans heel klein dat United hem gaat verkopen en dat heeft vooral te maken met commerciële redenen.

De commerciële waarde van Pogba

Het is de Daily Mail die meldt dat United onder ‘significante commerciële druk’ staat om Pogba te behouden en dat is eigenlijk vrij logisch. Het verlies van een ‘globaal icoon’ zou namelijk een flinke financiële klap zijn voor de club op marketing gebied en er zijn geen realistische doelen die hem als ‘globaal uithangbord’ zouden kunnen vervangen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Challenging convention. Our first-ever #TrueReligion denim collection – link in bio.

Een bericht gedeeld door Manchester United (@manchesterunited) op

Hoewel de Fransman in het rood van United niet echt best presteert is het nog steeds een speler met een enorme bekendheid en marketingwaarde. Daarin zijn waarschijnlijk alleen Messi, Ronaldo en Neymar groter. Manchester United heeft potentiële vervangers gescout, maar die zijn in de huidige markt veel te duur. Daar komt ook nog eens bij dat Pogba één van dé gezichten van adidas is en dat is ook de kledingsponsor van United die er jaarlijks 75 miljoen in pompt.

De Daily Mail schrijft: ‘De 25-jarige staat centraal in United’s zeer lucratieve wereldwijde marketing / commerciële programma. Ze realiseren zich dat het verliezen van hun ‘poster boy’ niet alleen een verlies op het veld zal zijn, maar ook een groot effect zal hebben op de financiën.’

Nogmaals, het klinkt inderdaad heel logisch. Toch is het een twijfelachtige zaak dat de commerciële waarde van een speler tegenwoordig zóveel invloed heeft op het voetbal. Al kunnen we daar al jaren niet meer echt verrast over zijn.

Om nog maar eens aan te geven hoe groot de commerciële waarde van Pogba is: adidas lanceert elk jaar een ‘Pogba Predator’ voetbalschoen. Bij adidas is het alleen Messi die ook zijn eigen voetbalschoen krijgt. De nieuwste adidas Pogba Predator 18+ kun je hier checken.