Dit zijn de meest gezonde drankjes tijdens het uitgaan

In het amateurvoetbal komt het regelmatig voor dat er in het weekend gewoon zwaar gezopen wordt. Past natuurlijk niet echt bij de healthy lifestyle van een voetballer, maar toch kun je tijdens het zuipen nog verantwoordelijk bezig zijn. Wij gaan je daarbij helpen, want er zijn genoeg alcoholische drankjes die jou niet het beruchte ‘bierbuikje’ gaan bezorgen.

Voordat we beginnen. Alcohol is per definitie niet heel goed voor je. Maar als je er dan toch voor kiest om flink te gaan drinken dan zijn onderstaande varianten de meest gezonde.

Vodka – Met slechts 60 kcal per glas is dit een topper. Het voordeel van vodka is dat je er veel kanten mee op kunt, maar de gezondste variant is toch wel de ‘vodka soda’, gemixt met spa rood dus. Mixen met light frisdranken kan ook.

Whiskey – Deze drank heeft met zo’n 96 kcal wel wat meer calorieën, maar ook veel meer smaak. Het geeft je dus sneller een voldaan gevoel, waardoor je er waarschijnlijk ook minder drinkt. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Gin – Qua calorieën verschillen whiskey en gin weinig. Wederom moet je opletten waarmee je mixt. De tonic die men veel bij gin gebruikt is zorgt namelijk voor ruim 120kcal. Beter drink je gin, en ook whiskey, daarom gewoon on the rocks of puur.

Lichte likeuren – Hier geldt eigenlijk nagenoeg hetzelfde als bij gin. Licht gekleurde sterken dranken als tequila en lichte rum zijn een relatief calorie-arm alternatief voor jouw goudgele rakkertje.

Guiness – Dus toch bier in deze lijst. Geen normale pils, maar het donkere gerstenat uit Dublin. In een flink glas Guinness zitten ongeveer evenveel calorieën dan in gewoon bier, maar het heeft andere voordelen. Het is gemaakt met meer hele granen, waardoor het de nodige anti-oxidanten bevat.

Rode wijn – Ook rode wijn is rijk aan anti-oxidanten, zoals flavanoïden en non-flavanoïden. Resveratrol is zo’n non-flavanoïde die zorgt voor minder kans op bloedproppen en bestrijdt slecht cholesterol. Het aantal calorieën is wel vergelijkbaar met dat van bier, maar de gunstige effecten van wijn en het feit dat je er waarschijnlijk een stuk minder van drinkt maakt dit een gezonder alternatief.

Weet jij al wat je gaat drinken dit weekend? Zoals we in het begin zeiden hoort dat misschien niet bij de lifestyle van een voetballer, maar volgens ons zijn dit 5 redenen om je niet in te houden de avond voor een wedstrijd.