De ranglijst van Mexicaanse clubs met de meeste sponsoring op het tenue

Sponsors kunnen een voetbalshirt behoorlijk verpesten. Toch speelt zo’n beetje iedere club wel met een sponsor op het shirt, want er moet toch geld in het laatje komen. Soms heeft een club zelfs twee (eentje op de rug en eentje voor) sponsors, maar bij Mexicaanse teams ligt dat gemiddelde aantal wat hoger. Véél hoger.

Ranglijst Mexicaanse clubs met de meeste sponsoren op het shirt

Iemand besloot een ranglijst te maken met de Mexicaanse teams die actief zijn in de Liga MX met de meeste sponsoring op het tenue. Tenue en niet alleen het shirt inderdaad, want in Mexico plaatsen ze de sponsoring zelfs ook op de broekjes en sokken. Hieronder de ranglijst.

Bizarre aantallen. Koploper is niemand minder dan regerend landskampioen Club Léon, die maar liefst 11 verschillende merken op het tenue hebben geplakt. Daarna volgen Club Tijuana en Santos Laguna met 9 merken. De ranglijst telt alleen de verschillende merken, want als alle sponsorlogo’s geteld zouden worden zou het aantal nog hoger liggen. Sommige sponsors plaatsen hun logo namelijk meerdere malen op één tenue.

Normaal gesproken wil je als club niet laatste worden, maar in dit geval is dat wel positief. Cruz Azul krijgt die eer met slechts twee sponsoren. Cemento Cruz Azul is er één van, wat tegelijkertijd ook de eigenaar van de club is.

Uiteindelijk is het bizarre aantal sponsors natuurlijk zonde, want als het tenue helemaal volgeplakt wordt met sponsors blijft er weinig over van het originele design. Het Mexicaanse voetbal zou meer sponsoren als Paddy Power kunnen gebruiken. Zij zijn sinds dit seizoen bij onder andere Huddersfield begonnen als hoofdsponsor in het voetbal en ze hebben zichzelf direct bewezen als beste hoofdsponsor in het voetbal.