Waarom de nieuwe Nike campagne in de VS zoveel losmaakt

Er zijn maar weinig merken in de wereld die zo sterk zijn in marketing als het Amerikaanse Nike. Alleen de slogan ‘Just Do It’ is daar al een bewijs van. Simpel, maar inspirerend. Zeker in het voetbal laten ze hun marketingkunsten regelmatig zien met geniale video’s, zoals de laatste bij de lancering van de nieuwe Nike PhantomVSN voetbalschoenen. Deze week heeft het merk echter een campagne gelanceerd die niet alleen inspirerend is, maar ook heel gedurfd.

Nike x Kaepernick

The Swoosh heeft Colin Kaepernick namelijk tot het gezicht van de campagne gebombardeerd met de quote ‘Believe in something. Even if it means sacrificinig everything.’ Gewoon weer een sterke quote, maar er zit in dit geval een boodschap achter die bij veel Amerikanen in het verkeerde keelgat is geschoten. Kaepernick is namelijk de NFL speler die begon met het knielen tijdens het volkslied voor een NFL wedstrijd, terwijl de spelers ‘horen te staan voor de vlag’ tijdens het volkslied.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

My Brother! United as One! @e_reid35

Een bericht gedeeld door colin kaepernick (@kaepernick7) op

Iedereen weet wel hoe vaderlandslievend de VS is, dus veel Amerikanen spraken er schande van en zien het als een soort verraad. De reden waarom hij knielt is echter een hele goede. Hiermee protesteerde hij tegen discriminatie en het grote aantal gewelddadige politieacties op afro-Amerikaanse jongeren. Hij zei: ‘Ik ga niet staan om de vlag te eren van een land dat zwarte mensen onderdrukt. Voor mij is dit belangrijker dan Football. Het zou egoïstisch zijn om het maar te negeren en de andere kant op te kijken.’

In het begin werd de actie gesteund door de NFL en zijn team, maar sinds president Trump zich ermee ging bemoeien werd het gecompliceerder. Zijn shirts werden verbrand, hij ontving doodsbedreigingen, werd door zijn club ontslagen en kan sindsdien nergens meer aan de bak. Vandaar de quote ‘Believe in something. Even if it means sacrificinig everything.’ Nike steunt hem door te zeggen: ‘Dit is wat we denken en we zijn klaar om erin te geloven, ongeacht de consequenties. We geloven dat Colin één van de meest inspirerende atleten is van zijn generatie, die via de sport de wereld probeert vooruit te helpen.’

Wat levert het Nike op en wat kost het?

Zoals verwacht brak de campagne het internet. Mensen die ertegen zijn (blanke Republikeinen) boycotten Nike en steken hun sneakers in de fik, anderen vinden het ijzersterk (waaronder wij). Maar heeft zo’n campagne dan een positief of negatief effect op het aandeel en de omzet van Nike? Eigenlijk beiden.

De waarde van de media aandacht van de campagne wordt door Apex Marketing Group inmiddels geschat op $163 miljoen, wat dus goed is, maar het aandeel Nike daalde kort na de campagne met 2%. Het is echter niet met zekerheid te zeggen dat die daling aan de campagne lag, want ook adidas en Puma hadden te maken met zo’n daling. Inmiddels is het aandeel weer gestaag aan het stijgen.

Kaepernick staat trouwens niet alleen, want ook giganten als LeBron James en Serena Williams steunen de campagne. Nu zul je natuurlijk de video nog willen zien waar het allemaal om draait, dus die kun je hieronder checken. Wij vinden ‘m fantastisch.

Het bewijst in ieder geval dat Nike flinke ballen heeft en dat het achter zijn atleten blijft staan en alleen daarom al verdienen ze onze credits. Buiten dat, we zeggen het nogmaals, de campagne gewoon heel goed is.