Nike overduidelijke WK 2018 winnaar en laat niets heel van de concurrentie

Frankrijk mag dan wel de officiële wereldkampioen zijn nadat ze Kroatië in de finale met 4-2 versloegen, maar als je kijkt naar de sportmerken op het wereldkampioenschap dan is er maar één overduidelijke winnaar en dat is het Amerikaanse Nike. Zo’n beetje alle onderdelen worden namelijk gedomineerd door de ‘Swoosh’, van spelers die het merk dragen tot het aantal doelpunten dat ermee gemaakt zijn.

Nike domineert het WK 2018

Het enige waar adidas op wint is het aantal teams dat gesponsord werd door het Duitse merk bij de start van het WK. Dat was namelijk 12, terwijl Nike 10 teams had. Naarmate het toernooi vorderde bleek Nike de winnaar met 3 halve finalisten en uiteindelijk 2 finalisten, waaronder dus winnaar Frankrijk. Daar komt ook nog eens bij dat topscorer Kane, beste speler Modric en beste jonge speler Mbappé allemaal door Nike gesponsord worden.

Sowieso speelden er meer spelers op Nike dan alle andere merken bij elkaar. Maar liefst 65% van de minuten die op het veld gespeeld zijn door atleten, werden op Nike gespeeld. Ook als we naar de doelpunten kijken wordt de Nike dominantie pijnlijk duidelijk. Van de 157 goals zijn er 100 op Nike’s gemaakt (65% exclusief eigen goals). Vooral de Nike Mercurial deed het goed met 66 goals. Dat is zelfs véél meer dan alle goals van adidas spelers bij elkaar, die er slechts 37 gemaakt hebben.

De winnaar is dus duidelijk en deze cijfers zullen ongetwijfeld hard aangekomen zijn bij de concurrentie. Het maakt in ieder geval duidelijk dat er werk aan de winkel is voor de andere merken, met name op het gebied van voetbalschoenen.