De Premier League cardio workout om tijdens de zomer fit te blijven

Het seizoen zit er alweer eventjes op en dat betekent voor de meeste spelers veel minder beweging, lekker vakantie vieren en daardoor helaas ook wat kilo’s aankomen. Een populaire manier om toch fit te blijven, conditie te behouden en vet te verbranden is natuurlijk hardlopen, maar tegelijkertijd is dat ook ontzettend saai en ben je er veel tijd mee kwijt. Daarnaast is het ook niet de beste manier.

De Premier League cardio workout

Fit blijven kan namelijk veel sneller, met dank aan de Japanse Olympische coach Dr. Izumi Tabata. Hij werd door Wenger in 1996 naar de Premier League gehaald en hij introduceerde een extreem efficiënte manier om fit te worden. Zo efficiënt zelfs dat het nu in bijna iedere sport gebruikt wordt. De rondjes rennen verving hij door een hometrainer (fiets) en de workout ziet er zo uit:

  • 20 seconden op maximale intensiteit sprinten op de hometrainer
  • 10 seconden rust
  • Herhaal deze cyclus 8 keer
  • Doe dit 4 keer per week

Als je dus dacht dat je uren per week moest gaan hardlopen dan is dit een welkome verrassing. Een sessie van 4 minuten per dag is genoeg en in totaal ben je er 16 minuten mee kwijt in de week. Ideaal! Tabata heeft het effect van de workout natuurlijk onderzocht en de studie is gepubliceerd in the journal Medicine and Science in Sport and Exercise. De resultaten waren indrukwekkend. Ten opzichte van een uur op hetzelfde tempo cardio op een hometrainer zorgde de aanpak van Tabata 28% toename van de anaërobe fitness en 15% toename van de VO2 max. Meer over de VO2 max vind je hier.

Deze methode neemt niet weg dat zo ongeveer iedereen een hekel heeft aan cardio, maar het maakt het wel een stuk draaglijker.

Bron: JOE.co.uk