Premier League clubs verpulveren opnieuw record aan sponsorinkomsten

De discussie over geld en voetbal is deze zomer intenser geworden dan ooit met de ongelofelijke transfer van Neymar naar PSG en wellicht dat ook Mbappé richting Parijs trekt. Toch is het nog steeds Engeland (Premier League) dat het meeste genoemd wordt als land/competitie dat voor de toename aan geldstroom in het voetbal zorgt. Niet zo gek ook blijkt uit de laatste cijfers, want ook dit seizoen verbreken de Premier League clubs weer het (eigen) record van sponsorinkomsten.

Groeiende sponsorinkomsten

Dit jaar ontvangen de 20 Premier League clubs gezamenlijk 281,8 miljoen pond (ongeveer €315 miljoen) aan inkomsten van hun hoofdsponsors en dat is 55 miljoen pond meer dan vorig seizoen. Wanneer we de tijd nog iets verder terug draaien wordt pas echt duidelijk hoe hard het geld is gaan rollen de laatste jaren. Acht jaar geleden (2009-10) verzamelden de 20 clubs namelijk ‘maar’ 72 miljoen pond. In 8 jaar tijd is dat dus ongeveer vier keer zoveel geworden!

Daar moet ook nog eens bij vermeld worden dat de sponsors op de mouwen van de clubshirts niet zijn meegenomen in de cijfers. Dit seizoen wordt het eerste jaar dat de clubs een sponsor op de mouw mogen dragen en tot nu toe heeft Chelsea de beste deal ter waarde van 10 miljoen pond per jaar met Nexen. Manchester United gaat daar naar verwachting nog overheen en Tinder lijkt de mouwsponsor van The Red Devils te worden voor 12 miljoen pond per jaar. Liverpool heeft gisteren trouwens bekend gemaakt met Western Union op de mouw te gaan spelen. De waarde van die deal is nog niet bekend.

Exacte cijfers van mouwsponsors bij alle andere Premier League clubs ontbreken nog, maar dat het totale bedrag aan sponsorinkomsten in de Premier League hierdoor nog verder gaat toenemen moge duidelijk zijn. Wij vinden het trouwens maar zonde dat een competitie waar zoveel geld in omgaat ook nog eens de shirts gaat verpesten voor mouwen. Maar goed, alles voor het geld hè..

Arsenal is trouwens ook nog op zoek naar meer geld, maar zij doen dat op een andere manier. Ze willen namelijk van kledingsponsor PUMA af en hebben waarschijnlijk een partij gevonden die het dubbele gaat betalen.