Real Madrid past clublogo aan om shirts te verkopen in Midden-Oosten

Voetbalclubs gaan ver om geld binnen te harken. Dat blijkt wel uit het nieuws dat Real Madrid het clublogo op hun shirts aanpast die voor de verkoop in het Midden-Oosten bedoeld zijn. De Spaanse krant ‘El Confidencial’ komt met dit nieuws naar buiten nadat de Koninklijke een deal hebben gesloten met Marka. Deze partij heeft voortaan het exclusieve recht om producten van Real Madrid te maken, distribueren en verkopen in de Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië, Qatar, Koeweit, Bahrein en Oman. Hieronder zie je het originele en aangepaste logo. Zie jij het verschil? Voor de duidelijkheid: het ‘gewone’ logo zal in de in de rest van de wereld gewoon nog gebruikt worden.

Het aangepaste Real Madrid clublogo

logo real madrid

Gevonden? Inderdaad, het kruisje bovenop de kroon is weggehaald om de lucratieve deal met Marka tot stand te brengen. Dat heeft te maken met de religieuze gevoeligheden in het Midden-Oosten. Khaled al-Mheiri, de vice president van Marka, legde aan Reuters uit waarom het kruis verwijderd is. “We moeten voorzichtig zijn in de Golfstaten, waar veel gevoeligheid is over producten met een kruis.” Het kruis is een verwijzing naar de christelijke identiteit van Spanje. Iets wat niet goed zou vallen bij een regio die voornamelijk islamitisch is.

In 2014 besloot Real Madrid al om het christelijke kruis te verwijderen uit het logo als het gebruikt werd door hun sponsor, National Bank of Abu Dhabi. Enerzijds is het natuurlijk begrijpelijk dat het wordt aangepast bij een doelgroep met een andere achtergrond, anderzijds is dit nu eenmaal de identiteit van de club. Een lastige kwestie dus.

Leestip: Atlético Madrid presenteert nieuw clublogo en naam van het nieuwe stadion

Bron: 101 Great Goals