De reden waarom iedere voetballer aan krachttraining moet doen

Als jij elke week een wedstrijd voetbalt en ook nog eens twee à drie keer in de week gaat trainen ben je prima bezig, maar het kan nog veel beter. Voeg wat krachttraining aan je sportieve week toe en je zult zien dat het je grote voordelen oplevert. Meer kracht, snelheid, betere prestaties en misschien nog wel de belangrijkste: minder blessures.

Voetbal & krachttraining

Volgens een onderzoek door het Higher Institue of Sport and Physical Education in Tunesië is je kans op blessures ruim drie keer kleiner als je ook aan krachttraining doet. Ze onderzochten 52 voetballers in twee verschillende groepen. De eerste groep deed behalve voetballen ook een paar maanden krachttraining en de tweede groep alleen aan voetbal.

Allebei de groepen trainden door dit onderzoek 6 dagen per week. Aangezien dat best wel veel is hield de krachttraining groep elke 3 weken een rustweek. De resultaten waren duidelijk: de groep zonder krachttraining had drie keer zoveel blessures afgestreept. De meest voorkomende blessures waren spier- en enkelblessures.

Heeft jullie team regelmatig last van blessures? Sleep ze dan mee de gym in en ga regelmatig met die ijzers aan de gang. Is goed voor iedereen. Dan hebben we trouwens nog iets voor je, want zo door deze tip word je krachttraining drie tot vijf keer zo effectief.

Bron: Men's Health