De gigantische invloed die Ronaldo heeft op de kijkcijfers van de Serie A

Er zijn meerdere redenen waarom de transfer van Ronaldo voor Juventus een meesterzet is. Juve haalde één van de beste spelers ooit binnen waardoor je betere prestaties mag verwachten, het merk Juventus stijgt in waarde en ook de impact op de social media van de club door de aanwezigheid van Ronaldo is enorm. Niet alleen Juventus profiteert van het binnenhalen van zo’n superster, want ook de Serie A pikt zijn graantje mee.

Ronaldo’s invloed op de kijkcijfers van de Serie A

Juventus’ eerste wedstrijd van het seizoen was een uitwedstrijd tegen Chievo, wat op zich geen fraai affiche is, maar als Ronaldo zijn debuut gaat maken in de Serie A dan zit toch iedereen klaar. Bij Sky Italia werd een stijging van 68% in kijkcijfers geconstateerd ten opzichte van de eerste wedstrijd van vorig seizoen tussen Juventus en Cagliari.

Volgens Football Italia schakelde 2.330.234 kijkers in om de man van 5 Ballon d’Ors aan het werk te zien. Het was meteen het vierde meest bekeken ‘programma’ ooit voor Sky Italië. Alleen twee Derby d’Italia wedstrijden in 2013 & 2016 en de wedstrijd Juventus – Roma in 2015 scoorde beter qua kijkcijfers bij Sky Italia. En dat voor een affiche tussen Chievo en Juventus.

Het bevestigt nog maar eens hoe groot het merk Ronaldo is en hoe veel invloed zijn aanwezigheid heeft op de club en competitie waar hij speelt. Tegelijkertijd zette Real Madrid het negatieve record van minste supporters aanwezig in het stadion bij de eerste wedstrijd van het seizoen sinds 2009: slechts 48.466 van de 81.044 stoeltjes waren bezet. Het Ronaldo-effect? Zou zomaar kunnen.

Eerder in dit artikel hadden we het al even over zijn impact op de sociale kanalen van Juventus, maar zijn eigen social media gaan ook heel lekker. Wat Ronaldo bijvoorbeeld voor een Instagram-post betaald krijgt is bizar.