Door deze tip word je krachttraining 3 tot 5 keer zo effectief

Als je de sportschool instapt zie je altijd een breed assortiment aan mensen staan. De een voert alle oefeningen rustig uit, terwijl de ander alle reps zo snel mogelijk achter elkaar uitvoert. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: harder trainen is niet altijd het antwoord op meer spiergrooi. Slim trainen is soms namelijk veel effectiever. Hierbij speelt de snelheid van je reps een grote rol, volgens Braziliaanse sportwetenschappen in een nieuw onderzoek.

Effectieve krachttraining

Volgens het onderzoek is krachttraining 3 tot 5 keer zo effectief voor de spiermassa als je de nadruk legt op de excentrische beweging, oftewel de neerwaartse beweging van de reps. Twee groepen gezonde mannen deden preacher curls tot falen, waarbij de helft van de mannen hun reps één seconde lang liet duren op zowel de heen- en terugweg van de beweging. De tweede groep mannen deed één seconde over het aanspannen en drie seconden over het zakken.

De verschillen waren na acht weken trainen gigantisch, want de groep die de langzame neergaande (excentrische bewegingen) maakten boekte vijf keer meer progressie dan de mannen die hun reps op hoge snelheid deden. Ook op het gebied van spiermassa liet de ‘langzame’ groep drie keer zo veel resultaat zien. De onderzoekers zien geen nadeel aan deze manier van training, behalve dat het misschien wat meer tijd kost dan.

Wil jij nog wat extra kracht opbouwen voordat het nieuwe seizoen begint? Met deze workout van één minuut krijg je ijzersterke benen en een strak bovenlichaam.

Bron: Men's Health