6 tips om tijdens de warme nachten makkelijker in slaap te vallen

Het is heet in Nederland en hoewel dat zonnetje heel fijn is, kent het warme weer ook z’n nadelen. Dikke kans namelijk dat je door die hitte slecht slaapt. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen blijkt dat vijf uur slaapverlies invloed heeft op je leercapaciteiten en geheugen. Nu is vijf uur minder slapen wel veel, maar als je die vijf uur over een hele week verdeeld, zit je er al snel aan. Met de volgende tips slaap je weer als een roosje, ook als het ’s nachts nog dik 20 ℃ is.

1. Slaap met een icepack

Slaap met een icepack om je lichaam koel te houden. Wikkel een koelelement in een licht vochtige theedoek, handdoek of washand en leg het ’s nachts tegen je aan

2. Verkoelende crème

Smeer een verkoelende crème op je huid. Zo koelt je lichaam sneller af waardoor je minder last hebt van de warmte.

3. Put jezelf uit

Ga ‘s avonds de deur uit voor een flink rondje hardlopen of een intensieve workout. Werk jezelf flink in het zweet. Stap daarna onder een koude douche om snel en effectief af te koelen.

hardlopen nike

4. Ga lezen

Pak het saaiste boek dat je kunt vinden, bijvoorbeeld Het Proces van Kafka. Val je zo in slaap.

5. Neem een voetenbadje

Warme voeten kunnen de oorzaak zijn dat je maar niet in slaap valt. Neem voordat je naar bed gaat een koud voetenbadje, laat je voeten afkoelen en slaap als een roosje.

6. Eucalyptusspray

Spray je kussen in met eucalyptusspray voordat je gaat slapen. Eucalyptus is fris en verkoelend waardoor je rustig in slaap valt.

Voor een sporter is het sowieso niet goed om in een te warme slaapkamer te slapen. Dit is waarom.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.