Uit vorm? 5 tips om uit die vervelende vormdip te komen

Begin dit seizoen speelde je nog de sterren van de hemel en was je één van de belangrijkste schakels in het team, maar de laatste weken komt het er allemaal niet uit. Grote kansen worden opeens gemist, passes komen niet meer aan of aanvallers lopen je voorbij alsof je er niet staat. Zo’n vormdip is lastig te verklaren, want aan kwaliteit ligt het niet, dat heb je eerder wel bewezen. Het is dus vooral een mentaal ding en deze 5 tips gaan je daarom helpen om uit deze vormdip te komen.

Zelfreflectie

Oké, het loopt de laatste weken dus niet echt, maar wat loopt er niet? En doe je bepaalde dingen anders dan wanneer je wel in goede doen was? Neem dus even een stapje terug, kijk in de spiegel en probeer erachter te komen wat je moet doen om er overheen te komen. Misschien moet je iets veranderen in je trainingsregime of wellicht zelfs op het gebied van voeding.

Individuele training

Tijdens wedstrijden en groepstrainingen komt er toch altijd iets van druk bij kijken omdat je niet alleen op het veld staat. Of misschien wordt er weinig aandacht besteedt aan de punten waar je het momenteel moeilijk mee hebt. Ga in je vrije tijd werken aan de dingen die eventjes niet lopen, zoals bijvoorbeeld afwerken op doel. Je kunt ook na de training nog even een kwartiertje tot een half uur voor jezelf nemen om specifieke aspecten van je spel te trainen.

Siempre trabajando fuerte y mirando hacia adelante ???? Always working hard and looking forward ????

Een bericht gedeeld door Luis Suarez (@luissuarez9) op

Vraag jezelf ‘waarom?’

Niet waarom je uit vorm bent, maar waarom je voetbalt. Als het goed is ben je daar namelijk ooit mee begonnen omdat je het leuk vond. Tijdens een periode waarin je uit vorm bent kan dat plezier even verdwenen zijn, maar als je je juist focust op het plezier terugvinden zal het goede gevoel weer terugkeren als je op het voetbalveld staat. En dat is toch wel belangrijk als je wilt presteren.

Controle

Tijdens een frustrerende periode ga je jezelf waarschijnlijk druk maken over allerlei factoren, zoals de tegenstander, resultaten en andere factoren. Focus je alleen op de dingen waar je zelf echt de controle over hebt en geef die aspecten jouw volledige aandacht. Het klinkt misschien egoïstisch, maar je mag best wel eventjes alleen met jezelf bezig zijn.

Discipline

Last but not least: discipline. Dat betekent dat je geen training over moet slaan en dat je ervoor zorgt dat je tijdens de wedstrijd in het weekend fit bent. Op stap gaan moet maar even wijken, tenzij je op tijd naar huis kunt gaan en niet te veel gaat drinken. Als je weer in vorm wilt raken zul je daar volledig op gefocust moeten zijn.

Zit het met de vorm wel snor, maar wil je juist fysiek een betere speler worden? Met deze 5 tips word je een snellere en sterkere voetballer.