Verbrand je meer vet wanneer je op een nuchtere maag traint?

Het is een vraag waar veel sporters mee worstelen: eten voor de workout of niet? Er zijn fanatiekelingen die nog voor het ontbijt gaan trainen om zo de vetverbranding te boosten. De logica hierachter? Niet eten voor je workout zou gelijk staan aan directe vetverbranding, omdat je lichaam niet eerst andere energiebronnen (zoals je ontbijt) kan opmaken.

Niet duurzaam, wel snel

Als eerste een tegengeluid. De vet-verbrandende voordelen van trainen op een lege maag zijn bewezen, maar zoals veel van jullie waarschijnlijk wel al zullen weten: wat er tijdens jouw work-out gebeurt is maar een klein deel van de health puzzel. Intensief trainen is wat onze verbranding versnelt, maar om de vetverbranding überhaupt aan te zetten, hebben we brandstof nodig. Train je zonder van tevoren te tanken, dan boek je op een gegeven moment ook geen vooruitgang meer.

Zo af en toe trainen voor je ontbijt kan wel. Maar houd het dan ook echt bij af en toe. Op deze manier leer je je lichaam brandstof te halen uit vetreserves in je lichaam, maar dit werkt meer als een back-up.

Slow run?

Een foto die is geplaatst door Cristiano Ronaldo (@cristiano) op

Nuchtere maag, langzame vetverbranding

Als je nog nooit op een nuchtere maag hebt getraind, ga er dan niet vanuit dat je dit meteen kan. Sterker nog: je spiermassa zal niet toenemen. Je kunt de sets, herhalingen of tijd niet volmaken als je niet genoeg energie hebt, dus verspil je tijd er niet aan.

De vorderingen die je op korte termijn maakt, verlies je op de lange termijn. Of je nu traint voor spieropbouw of gewichtsverlies, dit geldt voor allebei. Vul je tank en train hem weer leeg. Dit levert pas écht goed resultaat! Zeker op de lange termijn.

Zo verbrand je vet met een rustige training

  1. Trainen op een nuchtere maag heeft pas een positief effect na 90 minuten. In die 90 minuten kun je uitslapen, ontbijten en een HIIT doen.
  2. Is er een leg-day op komst? Begin met het binnenhalen van koolhydraten. Wanneer je 1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht eet, haal jij een beter resultaat.

Zelfs wanneer je niet op een nuchter maag traint, kunnen lange trainingen je lichaam in katabolische staat brengen (hierbij breekt je lichaam spierweefsel af). Om dit te voorkomen is het belangrijk om genoeg aminozuren te eten om de schade te beperken. Neem er een stuk fruit bij om aan de juiste hoeveelheid suikers te komen.

Leestip: Deze 7 groenten moet iedere sporter in huis hebben

Wil je meer tips en super effectieve workouts? Volg my-personaltrainer.nl op Facebook & Instagram.

13900893_1040445636025048_1998240525_n