Vier tips om sporten tijdens die koude winterstop draaglijk te maken

De eerste seizoenshelft zit er bijna op en dat betekent ook dat de winterstop er weer aan zit te komen. Sommigen zullen denken: lekker, effe een paar weken niks doen en wat series bingen ofzo. Gelukkig is er ook nog een andere groep die snapt dat de conditie gewoon op peil gehouden moet worden en daarom ook in de winterstop gaat sporten. Toch kunnen we begrijpen dat die motivatie soms ver te zoeken is, vooral als het heel koud is. Daarom vier tips om het sporten in die kou draaglijk te maken.

Doe de warming-up alvast binnen

Als je buiten gaat sporten kunnen we begrijpen dat die stap naar buiten zetten een moeilijke is, want binnen is het lekker warm. Doe daarom de warming-up alvast binnen. Fysiotherapeut Dan Giordano zegt er het volgende over: ‘Door binnen alvast op te warmen, breng je je hartslag omhoog en verhoog je de bloedtoevoer naar je spieren. Je ‘smeert’ er ook je longen mee (maakt ze klaar voor actie), waardoor je lichaam helemaal klaar is voor het koude winterweer.

Zoek een maatje

Zoals we eerder al zeiden: in de koude wintermaanden is het moeilijk om jezelf te motiveren om te gaan sporten. Zoek daarom iemand om samen mee te sporten, zodat jullie allebei wel moeten. Steve Kamb, auteur van Level Up Your Life zegt: ‘Je hoopt dat je genoeg motivatie en wilskracht hebt om in de winter te blijven sporten, maar meestal is dit een verloren zaak. Daarom zijn een planning en een sportmaatje van doorslaggevend belang.’

hardlopen nike

Er kan nóg een voordeel in een sportmaatje zitten, zeker wanneer hij/zij sportiever is dan jij. De kans is dan namelijk groter dat jij hierdoor langer en zwaarder traint dan wanneer je in je eentje zou gaan sporten. Tot 200% zelfs volgens de Kansas State University.

Drinken

In de warmere maanden heb je waarschijnlijk wel door dat je moet blijven drinken, maar ook in de winter is dat zo. Je zweet misschien minder, maar je lichaam moet net zo hard werken en daarom goed gehydrateerd blijven. Ben je iemand die in de kou weinig dorst krijgt tijdens het sporten? Zet dan toch de wekker om de 15 à 30 minuten, zodat je even wat drinkt. Als je langer dan een uur aan het sporten bent kun je elektrolyten toevoegen aan je drinken.

De juiste kleding

Het spreekt voor zich dat je je in de winter warmer aankleedt, maar er zit meer achter. Ten eerste is het verstandig om een basislaag te dragen die het vocht van het zweet op. Zonder een basislaag die dat absorbeert wordt het voor de kleding moeilijker om je warm te houden. Trek over die basislaag een ademende buitenlaag. Die zorgt er namelijk voor dat het voer afgevoerd wordt en dat je beschermd bent tegen de kou, wind en/of regen.

Pas hebben we trouwens nog een lijstje met 5 must haves gemaakt voor de echt koukleumen onder ons. Ook zeer nuttig om te weten voordat je in de winter gaat sporten.

 

Bron: Men's Health