De voedingsfouten die zoveel mensen maken na het sporten

In een tijd waar iedereen lijkt te sporten en een goed lichaam wil hebben is goede voeding net zo belangrijk als het sporten zelf. De sportvoedingsindustrie gaat dan ook als een trein met allerlei producten waarmee je kunt ‘bijtanken’ na een workout. Toch is dat lang niet altijd nodig volgens fysiotherapeut Rob Danoff die gespecialiseerd is in sportgeneeskunde. “Als je ’s morgens voor het ontbijt sport, moet je natuurlijk wel wat eten. Maar als je in de afgelopen vier tot zes uur een maaltijd achter de kiezen hebt, heb je niet echt wat nodig na een lichte of gemiddelde work-out.”

Calorierijke sportdranken en -repen na je training saboteren de gains meer dan dat ze het ondersteunen, behalve als je een uur of langer intensief hebt gesport. Na een wedstrijd voetballen kan het dus geen kwaad. Dit zijn echter niet de enige fouten die veel sporters maken, want dit zijn nog 6 anderen.

Volledige focus op eiwitten

Sporters zijn vaak alleen maar bezig met meer en meer eiwitten innemen na het sporten. Dit zou voor maximale gains zorgen, maar zolang je dagelijkse voeding in balans is en de juiste hoeveelheid eiwitten bevat (ongeveer 30 gram per maaltijd), krijg je voldoende binnen. Er is dus helemaal geen reden om nog meer eiwitten te eten.

Alcohol

Maak je geen zorgen, want één glas wijn of bier zorgt nog niet voor problemen. Toch is het beter om het hierbij te houden, want een paar glazen alcohol kan het herstel en de opbouw van spieren in de weg staan.

Je cheat te veel

Je hebt zojuist hard gesport dus jij verdiend wel een lekkere ongezonde snack? Natuurlijk mag je wel eens een cheatday inlassen, maar jezelf elke keer belonen met iets ongezonds is niet verstandig. Het heeft daarnaast ook een effect op de dagen dat je niet sport.

Geen koolhydraten

Als je een uur of langer flink tekeer bent gegaan in de gym of op het voetbalveld hebben je spieren veel glycogeen nodig om sterker te worden en te herstellen. Geen koolhydraten eten na zo’n workout is daarom niet verstandig. Kies voor gezonde koolhydraten, zoals fruit, groenten, bladgroenten en volkorengranen. Docent diëtetiek Nancy Cohen zegt dat een gram gezonde koolhydraten per kg lichaamsgewicht binnen een uur na je workout het beste is. Een smoothie met flink wat fruit doet wonderen.

Genoeg water drinken

Volgens een onderzoek van International Journal of Sports Nutrition and Exercise Metabolism onderschatten hardlopers met zo’n 50% hoeveel water ze moeten drinken. Ook lichte workouts kunnen namelijk tot milde uitdroging leiden. Door jezelf voor en na de workout te wegen kun je goed bepalen hoeveel je moet drinken. Voor elke pond lichaamsgewicht die je kwijt bent drink je net zoveel water.

sportdrank

Niet vooruit plannen

Voordat je gaat sporten weet je eigenlijk al dat je daarna honger zult hebben, dus zorg ervoor dat je van te voren al weet wát je gaat eten. Als je na het sporten met enorme honger pas gaat beslissen is de kans op slechte keuzes het grootste. Volgens een onderzoek aan de Cornell University zitten onze hersenen namelijk zo in elkaar dat ze calorie- en energierijk eten willen en dat leidt dus tot slechte en ongezonde keuzes. Mannen met honger kochten 46% meer calorierijk en minder gezonde voeding dan mannen zonder honger. Plan je maaltijd na de workout dus al van te voren.

Ook vóór het sporten moet je goed letten op wat je eet en drinkt. Dit zijn 7 dingen die je beter niet kunt eten of drinken voordat je gaat sporten. 

Bron: Men's Health