Dit is waarom je als sporter niet in een te warme slaapkamer moet slapen

Vind je het prettig om in een warme slaapkamer te slapen of is het je vriendin die de thermostaat altijd flink opschroeft? Misschien toch niet zo’n strak plan, want een te warme slaapkamer kan behoorlijk nadelige gevolgen hebben voor je lichaam en je sportprestaties.

Vermoeid en weinig concentratie

Op basis van wetenschappelijk onderzoek legt men de ideale slaapkamertemperatuur rond de 18 graden. De een rendeert iets beter bij 17, de ander weer beter bij 21 graden. Dat zul je zelf moeten achterhalen, maar wanneer je kamer te warm is ontregelt het je lichaam en is dat op langere termijn niet goed voor je gezondheid. Je krijgt dan te maken met slaapproblemen. Je valt moeilijker in slaap, slaapt minder lang, wordt vaker wakker en je slaapt onrustiger. Dit gebrek aan kwalitatieve slaap leidt vanzelfsprekend tot vermoeidheid en concentratieverlies. Zeker wanneer je graag veel sport wordt dit een probleem.

Andere nadelige gevolg van een te hoge kamertemperatuur zijn overmatig zweten en mogelijk zelfs meer nachtmerries. Niet erg prettig natuurlijk. Een hele koude slaapkamer is overigens ook niet goed. Je lichaam heeft baat bij een stabiele lichaamstemperatuur en te koud is hierbij ook niet goed.

Bron: Mens en Gezondheid