Waarom rustdagen eigenlijk voor zwakkelingen zijn

Er heerst een oeroud idee dat je je lichaam eerst helemaal moet aftakelen tot het punt dat je nog geen theekopje kunt optillen, vervolgens intens rust moet nemen om een of twee dagen later weer hard te gaan op je deadlifts. Klopt dit? Voor bodybuilders wel – zij liften zware gewichten om spieren te trainen op specifieke plekken en daarom hebben ze vervolgens ook totale rust nodig om te herstellen. Maar tenzij jij zelf ook een bodybuilder bent, zijn je rustdagen gewoon een teken van pure luiheid. We leggen het even uit.

Geen rustdagen

Laten we beginnen met de algemene gezondheidsproblematiek. Het is algemeen bekend dat je dagelijks moet bewegen om diabetes, hartaandoeningen, kanker en depressie tegen te gaan. Als je op vrijdag tekeer gaat in de sportschool en op zaterdag de hele dag op je sofa hangt, voldoe je al niet aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging. Je vermoeide spieren zijn je misschien wel dankbaar, maar je hart en hersenen wat minder.

De consequenties van inactieve rustdagen zijn niet zo prettig. Je stofwisseling vertraagt en je hersenen produceren minder endorfine. Spierherstel komt in het geding en gaat niet sneller; je lichaam heeft activiteit nodig om het melkzuur dat vrijkwam bij je training van gisteren af te voeren. Dit is de reden dat zelfs Tour de France-fietsers low-intensity ritten maken op rustdagen. Andere onderzoeken, gepubliceerd in International Journal of Sports Medicine, tonen aan dat atleten die milde sporten beoefenen op rustdagen – denk aan zwemmen, fietsen of licht joggen – sneller herstellen.

hardlopen nike

Blijf bewegen

Nu moet je niet denken dat we willen dat je jezelf elke dag staat af te beuken in de gym. Drie krachttrainingen per week (borst en armen; schouders en rug; legday) is voldoende om sterker te worden. Maar, als je ook lichaamsvet kwijt wil en je energiepeil wil opkrikken, is het cruciaal dat je op tussendagen ook gewoon blijft bewegen.

Begin met je gedachtenpatroon veranderen. Rustdagen worden ‘actieve dagen’. Op sportdagen train je hard, op actieve dagen houd je het bij rustigere activiteiten zoals tennis, fietsen, zwemmen of golf. Hierdoor blijft je stofwisseling intact – net als je humeur (ja echt). Sterker nog: aerobische oefeningen zijn nog beter dan weerstandstraining als het gaat om endorfine aanmaken en je cognitieve prestaties verbeteren.

Daarbij word je door zwemmen soepeler in je lichaam omdat je synoviale vloeistof aanmaakt en helpen yoga en Pilates je een betere houding en een sterkere core te krijgen. Regelmatig stretchen bevordert alles van kracht tot snelheid. Kortom: als je denkt dat zeven dagen per week actief zijn je van je energie berooft: het tegenovergestelde is waar. Je krijgt er juist méér energie van. Echt. Een dag vrij is geen bewijs dat je hard hebt getraind. Het is tijdsverspilling – en dat is altijd zonde.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Men’s Health.