Dit zijn de momenten waarop je als sporter het beste een banaan kunt eten

Ben jij een speler die altijd een stuk fruit in zijn tas stopt. Goed bezig. Waarschijnlijk kies je vaak voor de vertrouwde banaan. Nogmaals goed bezig, want bananen hebben positief effect op je sportprestaties. Maar wanneer kun je die banaan eigenlijk het beste tot je nemen?

Koolhydraten

Bananen bestaan voor een groot deel uit koolhydraten. Dit macronutriënt levert je naast energie ook veel mineralen en vitaminen. Deze zorgen voor een beter herstel, maar ook gedurende jouw sportprestaties heb je er baat bij.

Wanneer eet je een banaan?

Wetenschap heeft aangetoond dat bananen zowel vóór, tijdens en na de inspanning een verstandige keuze zijn. Enerzijds natuurlijk door de energie die je uit de koolhydraten haalt, maar anderzijds ook door de goede voedingsstoffen die in bananen zitten. Ze kunnen namelijk helpen tegen spierpijn en kramp.

Voor de nodige energie pak je dus een banaan voor de wedstrijd en misschien nog een stukje in de rust. Voor het herstel pak je er nog eentje om te voorkomen dat je mogelijk teveel spierpijn krijgt. Misschien is het sowieso verstandig dat iemand gewoon een trosje voor in de kleedkamer regelt. Massaal aan de bananen, mannen!

Voeding is sowieso erg belangrijk voor jou als voetballer. Deze 7 groenten mogen dan ook zeker niet ontbreken in je koelkast.

Bron: Dokter.nl