Hoe yoga de kans op blessures verkleint en je voetbalcarrière kan verlengen

Naarmate je ouder wordt zul je vast wel door hebben dat je niet meer zo flexibel bent als dat je ooit was. Dat is best logisch, maar het is juist die afname van flexibiliteit die ervoor zorgt dat je gevoeliger bent voor blessures en uiteindelijk zelfs moet stoppen met voetballen. Zonde, maar is er dan niets wat je eraan kunt doen? Jawel hoor, yoga. ‘Football yoga expert’ Sharon Heidaripour legt uit hoe regelmatige sessies de kans op blessures verkleint en zelfs de lengte van je carrière kan verlengen.

Waarom yoga?

Als spelers spierblessures hebben, is dat vaak te wijten aan een gebrek aan flexibiliteit. Na jaren van trainingen, wedstrijden en krachttraining worden de spieren langzaam korter, tenzij je net zo veel of regelmatig flexibiliteitsoefeningen doet. Als de normale lengte van een spier 20 centimeter is, dan kan de spier korter worden tot zo’n 18 centimeter. Hierdoor is de spier niet in zijn ‘health range’. Als een speler dus een sprint trekt of schiet en het been gaat volledig gestrekt, dan kan de hamstring scheuren. Ook de lies kan schade oplopen bij zijwaartse bewegingen. Hieronder een yoga warming-up met Arsenal legende Robert Pires.

Kan het je carrière verlengen?

Als je flexibiliteit is zoals het hoort en je heupen en schouders de volledige mobiliteit hebben, dan is er uiteraard weinig slijtage aan het lichaam en kun je lang doorspelen. De reden dat de carrières van spelers eerder eindigen is normaal gesproken doordat ze iets niet goed hebben gedaan voor 10 tot 15 jaar. Het is niet iets dat is gebeurd aan het eind van de carrière, het is een continu probleem. Het is dus niet de laatste blessure die je de das om doet (dat is namelijk het topje van de ijsberg).

Als je jouw lichaam goed verzorgt en specifieke mobiliteitsoefeningen introduceert voor de heupen, schouders, ruggengraat en core door middel van yoga kun je serieuze blessures voorkomen en je carrière verlengen.

Pre-training yoga

Maar wat is dan de ideale hoeveelheid yoga om flexibel genoeg te blijven? Sharon geeft aan dat 15 a 20 minuten yoga voordat je gaat trainen perfect is. Dit geldt zowel voor pro’s, semi-pro’s en amateurs. Door deze oefeningen worden je core en bilspieren (het centrum van je kracht) als het ware ‘geactiveerd’. Na de training zou je ook nog 10 a 15 minuten mobiliteitsoefeningen en 10 a 15 minuten flexibiliteitsoefeningen moeten doen, omdat je gewrichten stijf zijn geworden tijdens de training/wedstrijd.

Je moet er dus wel wat voor over hebben om lekker flexibel te blijven, maar dan kun je er wel wat jaartjes extra tegenaan. Behalve het verlies van flexibiliteit is dit wat er gebeurt met een voetballer na zijn dertigste.

Bron: FourFourTwo