Zlatan’s sportmerk A-Z stopt er alweer mee na dikke verliezen

Het was 7 juni 2016 toen Zlatan zijn eigen sportkledingmerk startte, genaamd A-Z. Met dit merk wilde hij de aanval openen op grote merken als Nike en adidas op het gebied van sportkleding met minimalistisch en classy design en kwaliteit die niet onder deed voor de andere merken. Iets wat overduidelijk niet geslaagd is, want na iets meer dan 2 jaar is al besloten dat het merk zal stoppen.

A-Z stopt ermee

Met Zlatan als uithangbord leek er zeker potentieel in het merk te zitten, maar na 2 jaren van flinke verliezen is het doek dus al gevallen. In totaal verloor het merk volgens de Zweedse krant Dagens Industri 210 miljoen SEK, wat neerkomt op ruim €20 miljoen. Het merk was niet van Zlatan alleen trouwens, want het was een joint venture tussen Varner, een Noorse kleding gigant en Zlatan. De Varner Group meldt in een persbericht het volgende:

‘Petter Varner en Zlatan Ibrahimovic zijn akkoord om de samenwerking in A-Z te stoppen. Ondanks een solide groei in 2017 is de investering in het sportswear merk te duur geworden.’

Het is toch wel een smetje op het CV van Zlatan, de man die zichzelf behoorlijk fantastisch vindt. Toch vinden wij hem ook nog steeds fantastisch hoor en hopen we dat hij vooral niet gaat veranderen.

Dat de beste man op voetbalgebied één van de grootste bazen ooit is dat staat in ieder geval als een paal boven water. Het beste bewijs daarvan is misschien wel deze Google Maps-kaart waarop alle stadions te zien zijn waarin hij gescoord heeft.