Zo strikken profs hun veters om blaren te voorkomen

Iedere voetballer heeft er wel eens mee te maken: blaren. Meestal ontstaan die door een voetbalschoen die nog nieuw is of omdat er teveel wrijving tussen jouw voet en de schoen ontstaat. Dat laatste is vaak het gevolg van een schoen die jouw voet niet perfect opsluit. Je voet krijgt hierdoor de ruimte om door de schoen te schuiven met blaren als gevolg. Nu is er een manier om dat te voorkomen: de runner’s loop.

Voorkom blaren met de Runner’s Loop

De Runner’s Loop is een manier van veters strikken die vooral bekend is in de hardloopwereld. Door deze methode toe te passen sluiten de veters je voet en hiel beter op in de schoen. Hieronder leggen we je stapsgewijs (en in een video hieronder van 1 minuut) uit hoe je de Runner’s Loop toepast:

  1. We gaan er vanuit dat jouw veters op de normale manier in je schoen zitten. Trek de veters terug uit het bovenste gaatje, die komt nu vrij.
  2. De veters steken nu uit het één na laatste gaatje. Haal de uiteinden nu door het gaatje daarboven, dus niet kruislings! Nu ontstaat er een lus. Doe dit aan beide zijden.
  3. Haal de uiteinden van de veters nu wel kruislings door de lussen die zijn ontstaan.
  4. Trek de veters nu hard aan. Het aantrekken doe je naar de buitenkant, niet omhoog!
  5. Vanaf hier kun je de veters op de ‘normale manier’ af strikken. Resultaat: de Runner’s Loop.

Andere voordelen

Je voet zit nu beter opgesloten dan ooit. Deze methode helpt niet alleen blaren te voorkomen, het zorgt ook voor een betere tractie en grip. Je verliest geen kracht doordat je voet wegglijdt in je schoen. Alle power die jij in je sprints gooit zet je voetbalschoen vanaf nu dus om in snelheid.

Veel profvoetballers dragen hun sokken trouwens ook op een bijzondere manier die voor meer grip in de schoen zorgt.