Zo voorkom je blessures tijdens de koude wintermaanden

Zijn jullie alweer begonnen aan de trainingen ter voorbereiding op de tweede seizoenshelft of moet die nog beginnen? Eén ding is zeker: je wilt niet na een paar trainingen in die verrekte kou geblesseerd raken waardoor je een groot deel of misschien wel de hele tweede seizoenshelft mist. En laten het nu net die koude maanden zijn die de risico’s op (spier)blessures vergroten. We geven een paar tips hoe je blessures kunt voorkomen tijdens de aankomende wintermaanden. Maar eerst:

Wat voor invloed heeft de kou op mijn lichaam?

Spieren, pezen en gewrichten verliezen een fractie van hun beweeglijkheid als het koud is, waardoor ze strak en stijf aanvoelen. Als ze eenmaal koud zijn verliest het weefsel van die structuren hun elasticiteit. Hierdoor kan een speler trager draaien en keren, wat weer zorgt voor een verhoogd risico op blessures. Tijdens koude maanden heb je dus meer kans op spierblessures, verdraaide knieën en enkels en het verergeren van bestaande blessures. Dingen die je niet wilt, dus hoe voorkom je blessures in de kou?

Verleng de warming up

Een warming up hoor je altijd te doen voordat je gaat voetballen, maar in de winter is het goed om die warming up te verlengen. Als je jouw lichaam vraagt om dynamische bewegingen te maken in de kou loop je het risico op het verrekken van spieren of erger. Je moet meer doen om ze los te krijgen en de bloedsomloop te stimuleren, dus een langere warming up is essentieel.

Pak jezelf in

Lachen ze jou wel eens uit als jij met een nekwarmer, handschoenen, muts en legging op de training verschijnt? Misschien denken ze dat je een mietje bent, maar je bent juist heel slim. Het merendeel van je lichaamswarmte gaat verloren via het hoofd en de nek, dus een nekwarmer dragen is een goede manier om de warmte vast te houden. Je voeten en handen voelen waarschijnlijk als eerste het koud aan, dus een paar extra sokken en handschoenen zijn ook prima.

Thermokleding en leggings hebben ook de functie om warmte te behouden en uiteindelijk is dat wat je wilt in de kou om je spieren te beschermen. Warme spieren zorgen namelijk voor soepelere bewegingen en meer elasticiteit in de spieren, waardoor de kans op blessures veel kleiner wordt. Op bovenstaande afbeelding zie je trouwens de Nike ‘Bane Mask’, een revolutionaire nekwarmer die waarschijnlijk dit jaar nog gelanceerd wordt. Meer info vind je hier.

We hebben ook meteen even een lijstje gemaakt met de 5 must haves voor de koukleumen onder ons, zodat ook zij de wintermaanden gaan overleven. Toch is het voor de stoere binken niet onverstandig om er ook even naar te kijken. Is goed voor de spieren zoals we hierboven hebben uitgelegd.

Bron: FourFourTwo