Zo werd de Predator Mania de schoen van een generatie

Het was het jaar 2002 toen een icoon in het voetbal geboren werd: de adidas Predator Mania. Volgens velen is het nog steeds de beste voetbalschoen ooit gemaakt. Natuurlijk verschilt die mening per generatie, maar we richten ons nu vooral tot alle voetballers die tussen 1985 en 1992 zijn geboren (nu zo’n 24 tot 32 jaar oud zijn). In de ogen van deze generatie hebben deze iconische kicksen namelijk een goddelijke status. Maar wat maakt deze schoen volgens zoveel voetballers nog steeds de beste ooit en werd het dé schoen van een generatie.

Nostalgie

Als we het even binnen de bovengenoemde generatie houden was je 10 – 18 jaar oud toen de schoen in 2002 gelanceerd werd. De tijd dat voetbal je leven was en je nog niet veel zorgen had. Wanneer je terug denkt aan de beste herinneringen in je leven als voetballer is deze schoen de eerste die bij je opkomt en daarom is ‘ie zo iconisch. Het WK van 2002 was misschien de eerste die je echt meemaakte en waar je elke wedstrijd van keek.

2002 was ook een belangrijk jaar in de opkomst vna het internet en daardoor werd je vatbaarder voor advertenties en adidas pakte het met de Mania perfect aan. Voor veel voetballers is het de schoen die je bewust maakte van de voetbalschoenen markt. We keken voor het eerst uit naar de volgende lancering en je obsessie voor voetbalschoenen is hier ontstaan.

Iconische spelers

Het prachtige uiterlijk van de schoen was natuurlijk één van de belangrijkste aspecten van het succes, maar een groot deel is toe te wijzen aan de spelers die erop voetbalden. Beckham en Zidane zijn de belangrijkste van de stal topvoetballers. Beckham’s vrije trap was inmiddels een voetbalbegrip en Zidane ’s feilloze techniek ongeëvenaard. Dat waren dan ook twee aspecten van het spel waar de Mania perfect op inspeelde, want hij was ontworpen voor een vrije trap als Beckham en de controle van Zidane. Deze twee spelers bewezen wekelijks dat deze schoen next level was en dat sprak (jonge) voetballers wereldwijd aan op een manier zoals een voetbalschoen dat nog nooit deed.

De schoen

Op technologisch gebied was dit een revolutionaire schoen en dat was duidelijk te zien aan de upper met de legendarische rubberen elementen in een curve. Grip op de bal werd verbeterd en opeens kon iedereen trappen met een prachtige curve. Alsof de schoen ook een psychologisch effect had.

Wat de schoen nog iconischer maakt is de markt destijds. Toen was er veel minder keuze en nieuwe schoenen werden twee of drie keer per jaar gelanceerd in plaats van elke maand. Hierdoor speelde je langer op een paar en had de Predator Mania meer tijd om aan gehecht te raken. Ook waren de schoenen toen nog vooral zwart, maar de Mania was één van de eerste schoenen die je in verschillende kleuren kon kopen. Metallic, champagne, rood, blauw, het kon allemaal. Daar hield het nog niet op want je kon ze ook nog personaliseren door je naam en nummer erop te zetten. De Mania is er dus verantwoordelijk voor dat spelers een eigen stijl gingen creëren en dat werd bijna net zo belangrijk als je prestaties.

En wat dacht je van de tong met elastiek? Iedere Mania-fan weet dat je die tong zover mogelijk naar beneden moest trekken, want Beckham deed dat ook. Al met al kun je dus concluderen dat de Predator Mania in 2002 dé kwaliteitsschoen was in een vrij simpele markt. Geen schoenen met sokjes, geen limited editions, geen anti-clog, gewoon Mania’s.

En nu?

Toen adidas stopte met de Predator-lijn werd pas écht duidelijk hoe geliefd de schoen eigenlijk was. Tegenwoordig gaan ze voor monsterprijzen over de toonbank via eBay, maar binnenkort heb jij de kans om weer een gloednieuw paar te kopen. In de maand mei brengt adidas de Predator Mania namelijk opnieuw uit, waarschijnlijk in gelimiteerde aantallen. Als bekend is wanneer ze precies gelanceerd worden zul je dat hier als eerste lezen. We houden je op de hoogte!

James Rodriguez op de nieuwe Predator Mania

Leestip: Dit is wanneer we de nieuwe adidas Predator Mania ongeveer kunnen verwachten

Bron: SoccerBible