Zo zorg je ervoor dat nieuwe kicksen vanaf het eerste moment perfect zitten

Voor een voetballer is er bijna niets fijner dan een nieuw paar voetbalschoenen om je voeten. Als je ze een paar gedragen hebt althans, want de eerste paar trainingen kan de schoen een beetje stijf aanvoelen en voor blaren zorgen. Vooral bij synthetische uppers is dat het geval. Deze upper heeft in tegenstelling tot lederen uppers namelijk meer tijd nodig om zich naar je voet te vormen en dat kan in het begin onprettig aanvoelen. Toch is het mogelijk om bij de eerste training al een paar kicksen te hebben die als gegoten om je voet zitten en zacht aanvoelen. Volg onderstaande stappen en voorkom pijnlijke voeten & blaren.

Voorbereiding

Wat je nodig hebt om je schoenen soepel te maken is een grote kom of schaal, warm water, kranten en training- of wedstrijdsokken.

Stap 1 – Trek een paar sokken aan die je gebruikt tijdens trainingen of wedstrijden om een pasvorm te creëren die hetzelfde is als tijdens de wedstrijd. Strik je veters ook alsof je gaat voetballen, zonder het té strak te willen doen.

Stap 2 – Pak een grote bak, kom of schaal die groot genoeg is om met je voeten in te staan. Vul die bak met warm water, maar let op dat het geen kokend of heet water is. Dit kan de upper namelijk beschadigen, kan ervoor zorgen dat de zoolplaat los laat en het verbrandt je voeten.

schermafdruk-2016-11-30-11-06-44

Stap 3 – Laat je schoenen in het water dompelen, zodat je tenen en zijkanten goed onder water staan. Ga niet te diep, want anders kan er water in de schoenen lopen en dat is niet nodig. Blijf ongeveer 10 minuten met je schoenen onder water en wiebel wat met je voeten & tenen, zodat de upper soepel wordt. Na een paar minuten kan het water wat kouder zijn geworden, dus vul het af en toe bij met warm water.

Stap 4 – Als de 10 minuten erop zitten trek je de schoenen uit en vul je ze helemaal met kranten, zodat de upper strak om de kranten zit. Vul het gebied van de tenen met kleinere stukken krant en gebruik grotere stukken voor de rest van de schoen. Vervolgens strik je de schoen zeer strak en kneed je de schoen met je handen naar een natuurlijke vorm.

Stap 5 – Hang de voetbalschoenen met de tenen naar beneden aan een waslijn, of iets wat daar op lijkt, en laat ze 8 tot 10 uur hangen (een nacht). Daarna haal je de kranten eruit en kun je ze voor het eerst tijdens een lichte trainingssessie gebruiken. Als ze nog een beetje vochtig zijn is dat perfect.

Stap 6 – Als je de schoenen voor het eerst gaat gebruiken wordt aangeraden om niet direct te beginnen met afstandsschoten. Doe wat stretch bewegingen met je voet en begin rustig met wat dribbeloefeningen of hooghouden.

Als je deze stappen hebt gevolgd zullen je kicksen direct veel zachter aanvoelen, beter om je voet zitten en heb je minder kans op blaren. Hieronder wordt het hele proces nog eens uitgelegd door het YouTube account van Football Boots, die er een handige video van hebben gemaakt.

Leestip: Zo strikken profs hun veters om blaren te voorkomen

Foto: SoccerBible